Rájár a rúd mostanában a Teslára. Az utóbbi időben a cég elektromos járműveinek eladásai világszerte visszaestek. Banglades városaiban azonban egy szerényebb névrokon használata virágzott fel. Az akkumulátorral működő riksák – amiket a helyiek viccesen “Bangla Tesláknak” neveznek – forradalmasítják a városi közlekedést. A becslések szerint jelenleg több mint 4 millió ilyen jármű van használatban, amelyek naponta több tízmillió embert szállítanak.
A kerékpárral hajtott riksák már régóta népszerű közlekedési eszközök Banglades városaiban. Az ENSZ Banglades “szellemi kulturális örökségének” részeként ismerte el őket. 2007 körül azonban néhány sofőr elkezdte gépeit importált kínai elektromos motorokkal és ólom-savas akkumulátorokkal felszerelni.
Ez a fejlesztés jót tett a riksafutároknak, ugyanis a pedálos riksafutár jóval kevesebbet keres, és sokkal lassabb is, az e-riksák azonban 40km/h-s sebességgel haladnak, ami négyszer gyorsabb a pedálosoknál.
Nem is annyira veszélytelen
Természetesen ennek megvannak a maga veszélyei, sok e-riksa ugyanis gyenge szerkezetű, nem alkalmas az elektromos motor segítségével elérhető sebességre. A balesetek egyre gyakoribbá váltak,
egy helyi civil becslése szerint 2024-ben 870 halálos baleset történt e-riksákkal.
Az e-riksák ólomakkumulátorai egy másik problémát is a felszínre hoznak.
Amikor elérik élettartamuk végét, engedély nélküli újrahasznosítók olvasztják be őket, ami olyan gázok kibocsátásával jár, amelyek hozzájárulnak az ólommérgezéshez. Az UNICEF becslése szerint körülbelül 35 millió bangladesi gyermek vérében veszélyesen magas az ólomszint.
Ha a járművezetőket arra ösztönöznék, hogy akkumulátoraikat kevésbé mérgező (de drágább) lítium-akkumulátorokra cseréljék, az kissé biztonságosabbá tenné a közlekedést. A Tiger New Energy nevű startup vállalkozás gyakorlatilag előfizetéses alapon kínálja ezeket: a szolgáltatásukat igénybe vevő járművezetők a városban elhelyezett kioszkokban azonnal kicserélhetik lemerült akkumulátorukat egy frissen feltöltöttre, ezzel időt és pénzt takarítva meg – írja a The Economist.