A szakszervezetek ellenzik az INA töltőállomások kiskereskedelmi láncolatának a privatizációját, mivel szerintük 2700 alkalmazottra majd nem vonatkozik a vállalati kollektív szerződés. Az INAS szakszervezet vezetője szerint a láncolat kiszervezése törvényellenes, ezért jelezték: ha egyetlen töltőállomást is kiszerveznek, beperelik az INA-t.

A Horvát Munkásszakszervezetek szerint a kiszervezés munkahelyek elvesztéséhez és beláthatatlan károkhoz vezethet a horvát olajipari vállalatban. A szakszervezetek ellenzik a Mol terveit, amely a sziszaki (Sziszek) és a rijekai (Fiume) finomítók bezárására irányul. Ez további romboláshoz vezet, a munkások pedig munka nélkül maradnak, idézi a szakszervezeti vezetőket a HRT.

Az INA a tüntetésen elhangzottakra sajtóközleményben reagált, amelyben leszögezik: a döntések meghozatala az igazgatási testületek jogköre, nem pedig a szakszervezeteké. Az üzleti modell, ami ellen a szakszervezetek lázadnak, bevett gyakorlat más olajtársaságok kiskereskedelmi láncolatainál is. A munkások, ha továbbra is dolgozni akarnak, a kiszervezett benzinkutakon maradhatnak, mivel számukra új szerződéseket fognak felajánlani - áll a közleményben.

Az INA korábbi nyilatkozatában már közölte, hogy a modell hozzájárul a versenyképesség növeléséhez, mivel ezáltal hosszú távon fenntartható az üzletág. Tudatta: a pályázati kiírásra sokan jelentkeztek, ami bizonyítja, hogy a jövendő vállalkozók felismerték a lehetőséget az INA akciójában.

Az INA benzinkutas alkalmazottjai jelentősen többet keresnek, mint a Tifon-, Petrol-, Lukoil- vagy OMV-kutaknál dolgozók: míg az INA-sok fizetése legkevesebb havi nettó 5000 kuna (mintegy 200 ezer forint), addig a többieknél havi 3500 kuna (mintegy 140 ezer forint) már jó fizetésnek számít. Az éjszakai, ünnepnapi és egyéb pótlékokkal együtt a forgalmasabb INA-kutak dolgozói akár havi nettó 9000 kunát (360 ezer forintot) is megkereshetnek - ismertette korábban a Poslovni dnevnik, a horvát üzleti napilap korábban, egy meg nem nevezett INA-szakszervezeti forrás alapján.

A Mol az INA legnagyobb részvényese 49,08 százalékos tulajdonrésszel. A horvát állam 44,84 százalékos részvénytulajdonnal rendelkezik. A felek között a vállalatirányítási kérdésekben vallott eltérő nézetek miatt feszült a viszony az utóbbi időben.