A csehországi munkanélküliség az Európai Unióban jelenleg a legalacsonyabb, 3,4 százalék az Eurostat, az Európai Unió statisztikai hivatalának adatai szerint. Számos csehországi munkaadó munkaerőhiányra panaszkodik, amely felnyomja a fizetéseket.

A cseh jegybank idénre 5,2 százalékos, jövőre pedig 4,9 százalékos bérnövekedést jelez előre. A cseh Hyundai dolgozói idén 4,56 százalékos béremelést kapnak, míg jövőre 4,66 százalékot, az emelés további része pedig a bónuszokból tevődik össze.

A korábbi kollektív szerződésben a bónuszokkal együtt 8 százalékos bérnövekedés szerepelt, ezt múlja most jelentősen felül az összesen 12 százalékos emelés.

A járműipar fontos eleme az exportorientált cseh gazdaságnak, a Hyundai egyike a három autógyárnak a 10,6 milliós lakosságszámú Cseh Köztársaságban. (Egymillió autót hív vissza a Hyundai.)

A Hyundai mellett a Toyota és a Peugeot közös vállalata, valamint a Skoda Auto, a csehek legnagyobb exportőre, a Volkswagen leányvállalata üzemeltet autógyárat Csehországban.

A cseh Skoda dolgozói idén rekordösszegű, 90 ezer korona (3,6 ezer dollár) bónuszt tudtak elérni a tárgyalások során.

Nemcsak a cseh autóiparban vannak jelentős béremelések: a Jaguar Land Rover autóipari vállalat szlovákiai megjelenésének hírére jelentősen emelni kezdték a Szlovákiában működő többi autógyárban a dolgozók fizetését.

A PSA után múlt pénteken a koreai Kia jelentette be, hogy jelentős, akár havi 117 eurós rekordösszegű béremelésre számíthatnak a zsolnai gyár dolgozói.

A koreai gyártónál eddig ez a legmagasabb emelés a cég szlovákiai gyártóbázisának működése óta.

Március elején jelentették be, hogy a nyugat-szlovákiai nagyszombati PSA gyár dolgozói 6,3 százalékos fizetésemelést kapnak, valamint azok a munkavállalók, akik már több mint egy évtizede a gyárban dolgoznak, további bónuszjuttatásban részesülnek.