91 éves korában elhunyt Giorgio Armani olasz divattervező. Úgy teremtett több milliárd dolláros birodalmat a divatvilág ikonja, hogy csak negyvenévesen tudta elindítani a saját vállalkozását, amihez el kellett adnia a VW Bogarát. 

Armani az első ruhákhoz kézzel festett pöttyöket az anyagra, mert nem engedhette meg magának a drágább, mintás textileket.

Pár év után mégis a legnagyobbak között emlegették, könnyen be lehetett azonosítani, ha egy filmben az ő ruháit viselték a szereplők, és az 1980-as évek sikeres üzletembereit (férfiak és nőket egyaránt) a lezser elegancia jegyében megszabadította a merev öltönyök és kiskosztümök béklyójától. Neve a luxus szinonimája vált, és a 20. század második felének meghatározó, legendás divattervezői közül ő volt talán a legszigorúbb, legszikárabb karakter – írja az Index.

A második világháború sokkjával nőtt fel

Giorgio Armani 1934. július 11-én született Piacenzában, középosztálybeli család középső gyerekeként. Édesanyja háztartásbeli volt, apja egy szállítmányozási cég könyvelője. A divattervező 

  • gyerekként élte át a második világháborút és a szövetségesek bombázásait,
  • a háború után az apja rövid időre börtönbe került a fasizmusban való részvétele miatt, és a család Milánóba költözött,
  • 1953-ban leérettségizett, majd elkezdte az orvosi egyetemet, de három év múlva be kellett vonulnia katonai szolgálatra.

A leszerelése után kirakatrendezőként dolgozott a milánói La Rinascente üzletházban, majd üzletkötő lett (ennek során sokfelé megfordult Indiától az Egyesült Államokig).  1965-ben az olasz textilmágnás, Nino Cerruti cégéhez került, itt már divattervezéssel foglalkozott, és szabadúszóként másoknak is dolgozott. Az Armani név először 1974-ben bukkant fel a Sicons bőr ruházati cikkeket gyártó cég termékein, egy évvel később pedig Giorgio Armani S.p.A. néven saját divatcéget alapított.

Ő öltöztette a filmsztárokat

A cégalapításról élettársa, Sergio Galeotti győzte meg Arminit, aki a kreatív feladatokat vállalta magára, míg a társa vitte a pénzügyeket. 

Én voltam az első, aki egy kicsit lágyított a férfiak megjelenésén, és keményített a nőkén. A férfiaknak nőknek szánt anyagból terveztem viseletet, és a férfi divatból pedig elloptam azt, amit a nők akartak, amire szükség volt – így született meg a power suit

– emlékezett vissza a pályakezdésre az olasz divatervező. 1980-ban már ő öltöztette Richard Gere-t az Amerikai dzsigoló című filmhez, ezt utána több száz hasonló munka követte, a legismertebb közülük Martin Scorsese 1987-es filmje, az Aki legyőzte Al Caponét. A nyolcvanas években sorra fordultak hozzá a régi Hollywood divatjából kiábrándult filmsztárok. 

Budapesten becsődölt a boltja

A milánói Via Sant'Andreán, a divatnegyed kellős közepén 1983-ban nyílt meg az első Armani-butik, ami nemcsak ruhákat, hanem alsóneműt, fürdőruhát, cipőket, táskákat és parfümöket is árult. A termékpaletta később is széles maradt, tervezett tévét a Samsungnak, telefont az LG-nek, egyenruhát rendőröknek, taxisofőröknek, az olasz nyári és téli olimpiai csapatnak, saját étterem- és szállodaláncot is alapított.

A milánói zászlóshajó üzlet 2008-ban átköltözött a szomszédos Via Montenapoleone 2. alá, ahol egy Armani által saját maga tervezett, háromszintes divatáruház található.

Mindeközben a tengerentúl is terjeszkedett a Los Angeles-i Armani divatüzlet a Rodeo Drive-on 1988-ban nyílt meg, és Armani jó stratégiai húzással felvette Wanda McDanielt, A Keresztapa producerének feleségét, hogy csábítsa be a leghíresebb színésznőket az üzletbe. Hamarosan a bolt rendszeres vásárlói között tudhatta a korszak legnagyobb sztárjait:

  • Julia Robertset,  Michelle Pfeiffert, Jack Nicholsont, John Travoltát,
  • később pedig Cate Blanchettet, Beyoncét,  Lady Gagát, David Beckhamet és Katie Holmest.

Az Emporio Armani az elmúlt négy évtizedben folyamatosan terjeszkedett, ma már több száz butikból áll a világ 37 országban. Az Andrássy úti budapesti Armani-butik és kávézó viszont kudarcnak bizonyult üzleti szempontból, a 2009-es nyitás után kevesebb mint egy évvel be is zárt.

Armanit 2002-ben a Forbes magazin a legsikeresebb olasz divattervezőnek nevezte, vagyonát 9,6 milliárd dollárra teszik. 2015-ben múzeumot nyitott Milánóban, ahol nem csak régi és új kreációi, terveinek rajzai és korábbi divatbemutatóiről készült fotók is helyet kaptak.