A németországi teljesen elektromos autók (BEV) értékesítése mögött jóval kevesebb valós piaci kereslet áll, mint amit a hivatalos statisztikák sugallnak – derült ki a német gépjárműipari szakmai szervezet, a ZDK friss elemzéséből.
A szervezet szerint a gyártók és kereskedők egyre gyakrabban saját nevükre íratva helyezik forgalomba a BEV-eket, amivel mesterségesen javítják az értékesítési számokat.
Thomas Peckruhn, a ZDK elnöke ezt a trendet „egyértelmű figyelmeztető jelnek” nevezte. Szerinte a piacot jelenleg nem a valódi fogyasztói kereslet mozgatja, hanem az iparági szereplők „mesterséges ösztönzései”. Ha az új regisztrációk egynegyede saját számlára történik, az szerinte pontosan megmutatja, hogyan reagálnak a magán- és üzleti ügyfelek – különösen az elektromos modellek esetében. Peckruhn szerint emiatt az elektromos mobilitás növekedési üteme erősen eltúlzott.
Konkrétan az idei évben eddig 102 520 BEV-t (battery electric vehicle = tisztán akkumulátoros hajtású autó) regisztráltak a német szövetségi gépjárműnyilvántartó hivatal, a KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) adatai szerint. Az elmúlt év első 10 hónapjában 67 895 volt a regisztrációk száma, míg a 2023-as összehasonlító időszakban - amikor még érvényben volt a környezetvédelmi bónusz - 70 313. Az elmúlt két évben tapasztalt több mint 50 százalékos növekedés elsősorban az autógyártóknak köszönhető, akik saját regisztrációikat másfélszeresére növelték.
Az elektromos autók aránya a teljes járműregisztrációkban aidén 18,4 százalék, ami jelentősen meghaladja a 2024-es összehasonlító időszak 13,3 százalékos értékét, és kissé meghaladja a 2023-as 18,0 százalékot, amikor még érvényben volt a környezetvédelmi bónusz.
A ZDK szerint a saját regisztrációk elsősorban arra szolgálnak, hogy az iparági szereplők a gyenge kereslet ellenére is elérjék a kitűzött értékesítési célokat. A trükk mellékhatása ugyanakkor gyorsan megjelenik a piacon, hiszen ezek az autók rövid időn belül, jelentős engedményekkel kerülnek vissza a használtautó-piacra, ami általános árcsökkenést okoz az iparágban.
A piaci elemző DAT friss kimutatása szerint az elektromos autók hároméves maradványértéke (mely azt mutatja, hogy egy autó az átlagos futásteljesítmény mellett három évvel a vásárlás után mennyibe kerül az eredeti listaárhoz képest) már csak 48,8 százalék, szemben a két évvel ezelőtti 58,1 százalékkal.
Ezzel szemben a belső égésű motorral szerelt autók értéktartása sokkal stabilabb: a benzineseké 63 százalék, a dízeleké 61,3 százalék.
Peckruhn szerint az elektromos modellek iránti mérsékelt érdeklődésnek nem elsősorban a magas vételár az oka. A ZDK elnöke úgy látja, hogy a vásárlók inkább a továbbra is túl magas töltési költségek és a lakóövezetekben elégtelen töltőinfrastruktúra miatt fordulnak el az elektromos járművektől.