Brutális profitfigyelmeztetés borzolta részvényesei idegeit a kínai BYD autógyártó, amelynek egyik tulajdonosa a tőzsdegurunak tartott Warren Buffett befektetési cége a Berkshire Hathaway. A hongkongi tőzsdén jegyzett társaság az első negyedéven 65-95 százalékkal érhet el kevesebb profitot, mint egy évvel korábban, mivel napenergia-üzletága rosszul teljesít. A cég azt is közölte, hogy 2011-ben 45 százalékkal romlott eredménye 2010-hez képest - jelentette a CNBC.
A közleményben elhelyezett "vörös farok" szerint az napenergia-biznisz az év második felében magához térhet, miután a könyvelésben kifutnak az alacsony áron kötött szerződések, és kevésbé lesz érezhető a nyersanyagárak megugrásának hatása. Emellett a cégvezetés arra számít, hogy folytatódik a kínai autópiac szárnyalása, így idén átlagosan 10 százalékkal bővülhetnek az eladások, amit a BYD értékesítései túlszárnyalhatnak.
Van honnan feltápászkodni
A vállalat tavaly 437 ezer autót értékesített, ami 13 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. Elemzők kevésbé optimisták, mint a cég vezetősége. Szerintük a BYD idén is komoly nehézségek elé néz, mivel autói nem jobbak nála nagyobb versenytársai kínálatánál, és az elektromos autók - amelyekre akkumulátorgyártására alapozva a jövőjét építeni igyekszik - csak hosszabb távon hozhatnak jó bevételt és profitot.
Az első nagy lépést ugyanakkor már a jövő hónapban megteszik. A pekingi autókiállításon bemutatják a Daimler és a BYD első közös villanyautóját és 2013 második felében megkezdi a termelést vegyesvállalatuk, amelyet 600 millió jüan (95 millió dollár) befektetésével hoztak tető alá. Az autó a Mercedes B osztály előző generációjára épül - Kecskeméten is B osztályú Mercedesek készülnek.
Egyszer fent, egyszer lent
A BYD részvényei tavaly közel 60 százalékot veszítettek el értékükből. A profit warning után 11 százalékkal, két és fél hónapos mélypontra zuhantak, majd ennek közel kétharmadát ledolgozták. Idén egyébként eddig jól teljesített a papír, értéke 24 százalékkal nőtt, mert a bejelentés előtt abban bíztak a befektetők, hogy 2012-ben nőni fog a cég profitrátája.
A Berkshire 2009-ben 230 millió dollár befektetésével 225 millió BYD-részvényt vásárolt. Abban az évben ez 9,6 százalékos részesedésnek felelt meg, amelynek értéke 2,47 milliárd dollárra nőtt, mert a 2008-as olajársokk után mindenki azt gondolta, eljött az elektromos autók korszaka. Azóta kiderült, hogy erre még várni kell, ezért Buffett részvénycsomagja alapos fogyókúrán esett át, és jelenleg csupán 564 millió dollárt ér.