Robbanásszerűen megnőtt Indiában a fogyókúrás gyógyszerek iránti kereslet – egy olyan országban, ahol a világon második a túlsúlyos felnőttek száma, és több mint 77 millió 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő ember él.
Két új gyógyszer uralja India gyorsan növekvő fogyókúrás piacát.
- Az egyik a szemaglutid, amelyet a dán gyógyszeróriás, a Novo Nordisk forgalmaz szájon át szedhető gyógyszer és injekció formájában engedélyezett cukorbetegség kezelésére Indiában, de még nem elérhető elhízás esetén.
- A másik a tirzepatid, amelyet az amerikai gyógyszergyártó, az Eli Lilly forgalmaz, elsősorban cukorbetegség kezelésére, de egyre inkább a fogyáshoz használják Indiában
– írja a BBC
Mindkettő csökkenti az éhségérzetet szabályozó hormont, lassítja az emésztést, illetve az étvágyközpontjaira hatva gyorsabban érzik jóllakottnak magukat, és hosszabb ideig fennmarad ez az állapot.
India magas szénhidráttartalmú, alacsony fehérjetartalmú étrendje eleve fokozza az elhízást és a megfelelő fehérjetartalmú vagy testmozgás nélküli fogyás súlyosbíthatja a helyzetet. A médiafelhajtás és a közösségi média miatt őrületté váltak a tehetős indiaiak, akik szeretnének leadni néhány kilót.
Egy Delhiben élő orvos szerint három hónappal az egyik gyógyszer bevezetése után körülbelül száz beteget kezelt, de egy kollégája több mint ezret – a legtöbbjüket a feketepiacon vásárolt import injekciókkal kellett beoltani.
India elhízás elleni gyógyszerpiaca a 2021-es 16 millió dollárról mára közel 100 millió dollárra nőtt – ez több mint hatszoros ugrás öt év alatt a Pharmarack kutatóintézet adatai szerint.
- A Novo Nordisk piacvezető a szemaglutid márkáival a piac közel kétharmadát teszi ki a 2022-es bevezetése óta.
- Az Eli Lilly tirzepatidja, amelyet az év elején dobtak piacra, szeptemberre India második legkelendőbb gyógyszerévé vált.
Ezeknek a gyógyszereknek havi ára 14 000 és 27 000 rúpia (157–300 dollár) között kerül, ami a legtöbb indiai számára nagyon drága.
Amit India mutat, az csak a jéghegy csúcsa.
Márciusban lejár a szemaglutid hatóanyagának szabadalma, ami potenciálisan olcsóbb generikus gyógyszerek áradatát indítja, és könnyebben hozzáférhetővé teszi azokat. A Jefferies befektetési bank „varázspirula-pillanatnak” nevezi ezt India számára, és azt jósolja, hogy a szemaglutid piac megfelelő árképzéssel, kereslettel és kormányzati ösztönzőkkel elérheti az 1 milliárd dollárt.
Sheetal Sapale, a Pharmarack alelnöke azt mondta, közel egy tucat cég már készen áll a szájon át szedhető gyógyszer generikus változatainak forgalmazására, de
ahogy a megfizethetőség javul, a helytelen használat kockázata is növekszik.
Az orvosok attól tartanak, hogy hamis gyógyszerek árasztják el a piacot. Jitendra Singh szövetségi miniszter óvatosságra intett az új gyógyszerekkel kapcsolatban. A szakemberek rámutatnak, Indiában az egyik kihívás az, ahogyan az emberek az elhízást kezelik, mert a legtöbben nincsenek tisztában azzal, hogy az elhízás egy krónikus, kiújuló betegség. Sok krónikus elhízásban szenvedő ember próbálkozik gyorsdiétákkal, lefogy, majd még többet hízik vissza.
Indiában, ha valaki túlsúlyos, azt feltételezik róla, hogy jól táplált és tehetős. Mégsem akarnak már elhízottak lenni.