Az amerikai kormány fölhagy a világ muzulmán és arab lakosainak megnyerése jegyében George W. Bush elnök támogatásával indított televíziós hirdetési kampánnyal, miután az jókora ellenállást váltott ki néhány kulcsfontosságú szövetséges országban.
A ,,Shared Values" (megosztott értékek) elnevezésű reklámhadjáratot a jelenleg már a külügynél dolgozó Charlotte Beers hirdetési szakértő fejlesztette ki. E kampány a legvitatottabb eleme volt ama erőfeszítésnek, amellyel az Egyesült Államok kedvező képet szeretne kialakítani a földgolyó azon részein, ahol gyakran támadják az amerikai érdekeket és kultúrát.
A televíziós reklámokat októberben kezdték sugározni és öt héten át több országban, köztük Indonéziában, a világ legnagyobb muzulmán országában tűzték műsorra őket.
Öt Amerikában élő mohamedánt mutatnak be az Interpublic Group reklámcégcsoporthoz tartozó McCann-Erickson Worldgroup dokumentumfilmjében: egy péket, egy újságírónak tanuló diákot, egy iskolai tanárt, egy paramedikust és egy köztisztviselőt. Mindannyian beszámoltak környezetük toleranciájáról és hitéről, kiemelve, hogy más vallású munkatársaik részéről sohasem tapasztaltak lenézést muzulmán hitük miatt.
Az erőfeszítésra azonnal ellenérzéssel válaszoltak az érintett országok, és Egyiptom, Libanon, továbbá Jordánia kormányai elvetették a hirdetések átvételét és sugárzását.
Az Egyesült Államok más országokban, nevezetesen Pakisztánban, Malajziában és Kuvaitban is szerette volna elérni, hogy magán-, illetve kormánymédiák beiktassák programjaikba e reklámokat, illetve be akart vonni terveibe olyan pánarab adókat mint a Middle East Broadcasting Centre (közel-keleti közvetítési központ) nevű Dubaiban székelő arab hűholdas tévéállomás. A hirdetések sugárását október 28-án kezdték meg és december 10-én fejezték be, mert azt akarták, hogy egybeessen Ramadán ünnepével.
A fölfüggesztést külügyminisztériumi források azzal indokolták, hogy az Egyesült Államok most inkább a közönséggel való kapcsolatok (pr) ápolására helyezi a hangsúlyt az amerikaellenes muzulmán országokban.
A próbálozásra az Egyesült Államok 15 millió dollárt (14,2 millió euró) szánt, és ebből eddig 7,5 millió dollárt költöttek el, ezen belül 5 millió dollárt a műsoridő megvásárlására fordítottak.
További részletek