Mechanikus és elektronikus védelem - ezek jellemzik a motorok lopásgátlóit is. Ezek a gépek azonban hátrányban vannak az autókkal szemben: négy markos legény akármikor egy zárt furgonba dugja a kiszemelt járgányt, és volt, nincs kedvenc motor.
Szinte valamennyi motoron van kormányzár. A motorosok úgy tartják, hogy erre nem érdemes sok szót vesztegetni, vagyis nem tartják sokra. Első védelmi vonalnak azonban nem rossz, hiszen a motort nem lehet csak úgy - minden erőfeszítés nélkül - egyszerűen eltolni.
Vannak rafináltabb kormányzárak is. Amikor a tulajdonos a saját kulcsával lezárja, működésbe lép a gyújtásellenőrző rendszer. A motor csak akkor indul el legközelebb, ha erre a saját kulcsával adnak neki parancsot.
A következő lépcső a motor leláncolása. Rengeteg féle motoros lánc és sodrony van a piacon, így elég nehéz okosnak lenni a kiválasztásnál. Például savállót, sőt erővágó- és flex (gyorsdaraboló)-állót is kínálnak. A lánc kiválasztásánál érdemes a hosszúságát is figyelembe venni. Az utcai lámpaoszlop vagy más stabil oszlop vastagsága határozza meg a lánc hosszát. A rafináltabb motoros otthon a garázs padlójába eleve bebetonoztat egy acélhurkot, hogy ahhoz pányvázza ki éjszakára, illetve télre a járművét. Egy jó tanács: olyan láncot vegyél, amelyet át tudsz fűzni a hurkon. Másik jó tanács: a lakat sohase érjen le az út vagy a járda burkolatára, mert ott könnyű szétverni. Minden ilyen eszköznek van kinyitási tesztje - ideje -, amit a gyártó közöl is a vevővel. Ennél hosszabb időre kockázatos magára hagyni a motort.
A mechanikus védelmet az elektronikus követi. A mobiltelefonos riasztó úgy működik, hogy egy komplett telefont vagy annak belső részeit helyezik a motorba, de ezt kiegészítik a védelmi rendszerrel (radar, emelés-, mozgás-, borulásérzékelő stb.). Ha riasztás történik, akkor a telefon felhívja a motor gazdáját. Minden ilyen rendszer gátja, hogy vagy túl érzékeny vagy pedig túl lomha. Például az érzékeny készülék radarja egy lehulló gesztenyére is riaszt. Ugyanakkor a vasbeton mélygarázsok mélyén nincs térerő, és itt nem működik a riasztó. Arra is panaszkodnak a motorosok, hogy pár heti pihenés alatt "leszívja" az akkumulátort a mobil, és nem lehet elindítani a járgányt. Egyre inkább elterjedt és talán ma az egyik leghatékonyabb lopást nehezítő eszköz a gps. Ez is mobiltelefonnal kommunikál a tulajdonossal, és ha riaszt a berendezés, azonnal lekérhető a motor koordinátája. Az igazi azonban az az autóknál bevett gyakorlat, ha egy központba is megérkezik a riasztás, és a járőr azonnal a lopott motor után ered. Ezért viszont havonta fizetni kell. A motorostúrákhoz tartalék ruha, élelmiszer, netán üdítőital is szükséges. Ezek tárolóhelyei a motor oldalára szerelt dobozok, amelyek a legtöbb motornál oldhatatlan kötéssel rögzülnek a géphez, vagyis letörhetetlenek, a fedelük pedig gumitömítéssel van ellátva, így nem áznak be. Viszont kulccsal záródnak, ami a gyenge pontjuk. Ezért iratot, más fontos személyes holmit nem ajánlott ezekben tárolni, miközben a gép őrizetlenül áll valahol. Hasonlóan kevésbé biztonságosak a bukósisaktartók is. Legtöbb motoros állítja, ezeknek a kézben van a legjobb helyük. Nem biztonsági, de praktikus intelem: az egy kipufogós motoroknál az üdítőt a kipufogóval ellentétes oldali dobozban kell tárolni, mert ott nem melegszik át.
A motorosok két szélsőséges álláspontot képviselnek a védelmi eszközökkel kapcsolatban. Az optimista úgy véli, hogy érdemes ezekre költeni, mert még mindig olcsóbbak, mint egy új motor, és megvan az emberben a jó érzés, hogy mindent megtett a tulajdona védelmében. Tudja ugyan, hogy nincs tökéletes védelem, de az akadályok láttán hátha más motor után néz a tolvaj.
Ezzel szemben a pesszimista csak legyint a zárakra és a riasztókra. Ez utóbbiak csak arra jók, hogy a tulajdonos értesüljön róla, éppen most lopták el a motorját. Az esetek nagy részében ugyanis négy markos legény felkapja a motort, berakják egy fémkasztnis furgonba és elviszik. Mindez egy perc alatt történik. A búvóhelyen szétszedik alkatrésznek és eladják. Motorozni nem fognak tudni vele, mert a védelmi rendszere nem engedi. Új elektronikát venni bele pedig nem éri meg és gyanús is, így könnyen lebukhatnak.
További részletek