Egy évet is várni kell, ha valaki most szeretne új autót vásárolni, készletről elvihető autókat levadászni pedig komoly utánajárást igényel. A szállítási idők egyelőre nem csökkennek, az új autók ára átlagosan 20–40 százalékkal emelkedett az elmúlt egy évben - mondta az Mfornak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke.

A szalonokban a legtöbb helyen csak bemutató autót tartanak, készlet nincs, a legtöbb gyár 5-10 százalék befizetését követően csak ügyfélrendelésre gyárt.  A fennakadás jóformán valamennyi autógyártót – távol-keletieket és európaiakat – egyformán érint, ami jelentős hatással van a használtautó-piacra is.

Eljött a nepperek aranykora

A fővárosban az Albertirsai köz és a Fehér út mentén található nagyobb használtautó-kereskedések vezetői és munkatársai a portál kérdésére elmondták, hogy a megnövekedett várakozási idő miatt kialakult az a gyakorlat, hogy a használt autókkal foglalkozó kereskedők maguk rendelik meg az autót, majd azt később várakozási idő nélkül jelentős felárral értékesítik a vevőknek.

Az árakat a kereskedők szerint az is tovább emeli, hogy a nyugati piacokon is kevesebb a használt autó, mivel a várakozási idő miatt nem tudják lecserélni autóikat az emberek. Így szűkülő kínálat találkozik a növekvő kereslettel, ami az új autók piacán tapasztalthoz hasonló mértékű, 30-40 százalék körüli áremelkedést eredményezett az elmúlt egy évben.

A legtöbb kereskedő suzerint az emelkedő árak és a romló reálkeresetek azt eredményezik, hogy itthon az új autókkal szemben növekszik a használt, azon belül is az idősebb, az emberek számára megfizethetőbb autók eladásának aránya.