Bár az alumíniumhab önmagában nem újdonság, de az, ahogy mi előállítjuk igen, hiszen ezáltal egyedülálló tulajdonságokat kap a termék - mondta a Napi Gazdaság érdeklődésére Babcsán Norbert, feltaláló, az Aluinvent Zrt. egyik fő tulajdonosa, technológiai igazgatója. Mint fogalmazott, a termék amellett, hogy rendkívül nagy szilárdságú, rendkívül könnyű, ráadásul hagyományos eszközökkel is könnyen megmunkálható és a vetélytársak termékeivel szemben akár újra is lehet olvasztani, hegeszteni vagy akár önteni is.

Előny az is, hogy az alumíniumba fújt gázbuborékok méretét könnyen változtatni tudják, így az ötvözet összetételének módosításával pontosan beállíthatóak az adott felhasználásnak leginkább megfelelő anyagparaméterek, mint például a sűrűség, szilárdság, a hővezetés, vagy a rezgéscsillapító képesség. Magyarán mindent tud, amit a műanyagok, ám ezekkel szemben olcsóbban előállítható és még környezetbarátabb is, így a közeljövőben részben ki is válthatja ezeket, de a könnyűfémek, így az alumínium, vagy magnézium versenytársa is lehet - állítja Babcsán.

A szimpla ajtótól az űrig

Mivel az alumíniumhabból készült termékeket az ipar szinte minden ága hasznosíthatja, ezért a szakember szerint számtalan lehetőség áll a cég előtt. Használata felmerülhet a dizájntermékeknél, mint például egy pingpongütőnél, vagy egy bútornál, hiszen könnyen megmunkálható, emellett a tapintása inkább a fáéhoz hasonlít, mint egy fémhez, miközben kopásálló, ráadásul festhető és az úgynevezett homokszórással akármilyen felületi mintázatot is el lehet helyezni rajta - sorolta Babcsán.

Ezen kívül az építőiparban is lehet hasznosítani, ahova félkész termékeket tudnának gyártani. Ilyen lehet például az épületek, nagyobb felhőkarcolók külső bevonata, de a technológiát a mobilgátakhoz is ugyanúgy lehet használni, mint egy szimpla ajtókerethez - mondta az Aluinvent technológiai igazgatója. A technológiával a jelenleginél jóval tartósabb laptop, vagy mobiltelefon burkolatokat is lehet gyártani, de például a hangcsillapító tulajdonsága is kiemelkedő. Miután önthető az anyag, ezért az autóipar számára is vonzóvá válhat a termék, főképp, hogy hengerelés után akár külső karosszériaként is hasznosítható lehetne. Miután alaposan kivizsgáltuk az anyag fárasztási tulajdonságait, úgy a repülőgépiparba is be lehet törni, de az űr-, illetve a védelmi ipar is a szemünk előtt lebeg, mint lehetséges cél - fogalmazott a szakember.

Négy évnyi előny

Babcsán szerint jelenleg a piaci felmérések, illetve a beszállítóvá válás folyamata zajlik. Első körben több prototípus szerződést készítenek elő, többek közt az autóiparban, ám mivel ezek a szerződések még nincsenek aláírva, ezért a vezető egyelőre nem kívánt további részleteket elárulni. Annyit azonban sikerült megtudnunk, hogy az autóiparon túl a dizájn termékeket gyártóktól és az építőiparból kaptak eddig biztató visszajelzéseket.

A lehetőségeink igen kedvezőek, hiszen a vetélytársak által előállított termék szinte minden tulajdonságában alulmarad a mienkhez képest, legalább négy éves a lemaradásuk - fogalmazott a vezető, aki szerint éppen ezért "határtalan" növekedési lehetősége van az Aluinvent Zrt-nek.

A konkurensek főképp Kanadában, illetve Németországban székelő cégek, de a legnagyobb kapacitással (1000 tonna/év) például egy dél-koreai vállalat rendelkezik - ezzel szemben a miskolci cég jelenleg 100 tonna éves gyártási kapacitást tud felmutatni. Sokatmondó adat az is, hogy Magyarország jelenleg a világ alumíniumiparának az 1 százalékát adja, miközben Kínában most építenek egy alumíniumhabgyárat, melynek jövőbeli kapacitása megfelel hazánk teljes alumínium ipari kapacitásának. A technológiájuk rossz, így van remény, hogy velük is együtt tudunk dolgozni a jövőben - mondta Babcsán.

Magyar bázisú multit hoznának létre

A cél, hogy az Aluinvent Zrt néhány éven belül a világ egyik vezető alumíniumhab gyártója legyen és a régió egyik vezető foglalkoztatója - ismertette ambiciózus terveiket a vezető, aki szerint két év múlva már jelentős multinacionális vállalatként beszélhetünk a jelenleg 11 főt foglalkoztató cégről. Amennyiben ez megvalósul úgy továbbra is Magyarországon képzelik az európai piacra való gyártás központját, míg a tengerentúlon leginkább egy multinacionális vállalattal karöltve jelennének meg.

A sikert leginkább befolyásoló tényező Babcsán szerint az, hogy mennyire tudnak megfelelő kapcsolatrendszert kialakítani a vevőikkel, hogyan tudják kezelni a szervezet fejlődését, ahogy az új munkatársak kiválasztásán is sok múlhat. Anyagi gondjaik a vezető szerint nem lesznek, hiszen a cégbe már beszállt egy magyar befektetői csoport, az Arago Befektetési Holding Zrt, így akár önmaguk is végig tudják vinni az egész projekt finanszírozását.