Egy globális befektető szemével nézve Magyarország, akárcsak a régióból Szlovákia és Csehország a kisebb országok közé tartozik, így csak akkor van értelme egy cégbe pénzt fektetnie, ha az képes exporttevékenységre is - mondta a Napi Gazdaságnak Szigethy Béla, a több mint 310 cégfelvásárlást maga mögött tudó The Riverside Company társ-vezérigazgatója. Amennyiben egy cégben megvan a növekedési potenciál, ám egyelőre csak a belső piacon értékesít, úgy nem mindegy, hogy milyenek a gazdasági körülmények: amíg Szlovákiának viszonylag jó éve volt, addig Magyarországnak kevésbé; ezt is figyelembe kell vennie egy befektetőnek tőkéje kihelyezésekor - emelte ki a szakember, aki szerint azonban a határon túli terjeszkedés során már nem tesznek különbséget a régiós országok között.
Szigethy szerint az egyetlen ország, ahol egy globális befektető szemével nézve elég lehet a belső piac, Lengyelország. Ugyanakkor azt látni kell, hogy a 40 millió fős piac csak Kelet-Európában számít nagynak, így egy befektetés során egy lengyel cégtől is elvárjuk, hogy idővel a külföldi piacokra lépjen - mondta a The Riverside Company társ-vezérigazgatója.
Több előny, mint hátrány
Magyarországnak, akárcsak a térségnek, több az előnye, mint a hátránya, így például a sok innovatív ötlet mellett viszonylag alacsony a munkaerőköltség, tehát itt olcsóbb egy tehetséget megfinanszírozni, mint például Nyugat-Európában vagy Észak-Amerikában - emelte ki Szigethy. Ezenkívül ugyancsak pozitívumnak nevezte, hogy egy olyan új generáció kezd felnőni, amely amellett, hogy nagyon tehetséges, nyitott az új technológiákra is, ami sok eddig zárt ajtót nyithat ki a számukra. Ezen belül kiemelte, hogy hazánkról az a kép él külföldön, hogy igen erős az innovációban, de pozitívumnak nevezte a képzett munkaerőkínálatot is.
Minket az egészségügyben, az oktatásban, az energiaiparban, az IT-, a franchise és a fogyasztói piacon dolgozó vállalatok érdekelnek a leginkább, a régióból minden héten legalább 2-3 új befektetési lehetőséget vizsgálunk meg - mondta Szigethy, aki szerint ma már globális verseny van, azaz egy magyar cégnek nemcsak a régióban kell megállnia a helyét, hanem ugyanúgy versenytársa egy USA-beli vállalkozás is. Ennek megfelelően a befektető számára teljesen mindegy, hogy budapesti, vagy egy vidéki faluból érkezett a megfelelő kilátásokkal rendelkező cég - mondta a szakember, aki ugyanakkor elismerte, hogy a nagyobb városokban könnyebb megtalálni a jó ötleteket, ezért először ott néznek körbe.
Érzékelhető javulás
Amennyiben egy magyar cég tanácsot kérne tőlem, hogy hogyan tehetné vonzóvá magát a számunkra, ugyanazt mondanám neki, mint egy texasi vállalkozásnak: legyen egy nagyon jó üzleti terve, de a legfontosabb a csapat, illetve a jó menedzser - fogalmazott Szigethy. Ez utóbbival kapcsolatban elmondta, hogy a magyar vezetők képzettsége sokat fejlődött az utóbbi időszakban, így mára nagyobb lett a merítési lehetőség. Bár még természetesen nem olyan jó a helyzet, mint Észak-Amerikában, de érzékelhető a javulás - mondta a The Riverside Company társ-vezérigazgatója.
Van hova fejlődni
A régió fényesebb, mint Európa nagy része, azaz ez egy vonzóbb része a világnak a befektető szempontjából nézve - hangzott el a Portfolio.hu és a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület (HVCA) múlt heti konferenciáján. Vannak azonban hiányosságok - hívta fel a figyelmet Jacek Siwicki, az Enterprise Investors elnöke, aki szerint a kelet-európai régió éppen ott tart, hogy a tőkebefektető számára már nem az a tehetséges ifjú, aki korábban volt, de nem is 35 éves felnőtt megfelelő tapasztalattal. Jelenleg egy 23-24 éves felnőtt a térség, azaz éppen az iskola után, dolgozni akarva, de kevés szakmai tapasztalattal - vélte Siwicki, aki szerint épp ez az oka, hogy sok befektető dönt inkább úgy, hogy ad a régiónak még néhány évet és megvárja, hogy mi fog történni. Az Enterprise Investors elnöke szerint ugyanakkor a statisztikák azt mutatják, hogy több százmillió eurót fektettek már be a térségbe, "ezért panaszra nem nagyon van ok", de viszonyításként arra is felhívta a figyelmet, hogy a CEE régió lakossága annyi, mint három nagyobb kínai város együtt.A befektetők az egyszerű történeteket keresik, miközben a régió egyre bonyolultabb - vélte Thierry Baudon, a Mid Europa Partners ügyvezető partnere. A térség egyre sokszínűbb, ráadásul van néhány ország, aki nem teljesített túl fényesen az elmúlt években, így a régiót - főleg az óceán túloldaláról nézve - nehezen megragadhatónak nevezte a szakember, aki szerint sokan döntenek inkább úgy, hogy Brazíliában, vagy Kínában csinálnak inkább üzletet.
Azt ugyanakkor Siwicki és Baudon is kiemelte, hogy vannak sikersztorik amik a régió felé fordíthatják a tőkebefektetők figyelmét, de az is segíthet, hogy a gyártási területen kifejezetten jól teljesít a térség, az így szerzett know-how például versenyelőnyt is jelenthet, ahogy jó mérnöki iskolákat is a pozitívumok közé sorolták