A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott terjedelmű átfogó vizsgálatot folytatott a Generali Biztosító Zrt.-nél. Az ellenőrzés 2018. április 24-től a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot tekintette át.
A jegybank feltárta, az ügyfélrendelkező dokumentumainál a biztosító nyilvántartási rendszere több esetben nem a — dokumentumokkal alátámasztott — tényleges beérkezési időt tartalmazza vagy nem reprodukálható egyértelműen, hogy a függő ügynök mikor vette át az ügyfélmegbízást. A biztosító többször nem a szerződési feltételekben előírtaknak megfelelően hajtotta végre az ügyfélmegbízást a nyilvántartási rendszerekben szerepeltetett helytelen adatok miatt.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) a Generali több esetben megsértette a kárnyilvántartó és kötvénynyilvántartó szerv, illetve az üzembentartó felé fennálló tájékoztatási kötelezettségét, például a szerződés létrejötte, megszűnése, s a díjfizetés elmulasztása kapcsán. Többször előfordult, hogy a biztosító jogsértően a kockázatviselés kezdetét 60 nappal megelőző ajánlatot fogadott el, s az is, hogy a nem írásban létrejött kgfb-szerződéseknél elmulasztotta a kötvény kiállítását.
IT-biztonsági problémák is voltak
Az informatikai (IT) biztonság kapcsán nem volt mindenkor megfelelő az éles adatok tesztrendszerekben történő kezelése, anonimizálása, s az adatok védelme a rendszerek közötti adatátadások és a távoli, mobileszközzel történő hozzáférések során. Nem különült el kellően a biztosítói és leányvállalati hálózat sem. Nem voltak naprakészek egyes biztonsági frissítések, a már nem támogatott rendszerek kivezetése, egyes rendszerek biztonsági megerősítése és tesztelése, továbbá a hozzáférések kezelése és felülvizsgálata.
Hiányosságok merültek fel a Generali javadalmazási gyakorlata és annak belső szabályozottsága, illetve a nem-életbiztosítási díj- és tartalékkockázat meghatározása terén is. Hiányosnak bizonyult a biztosító több termékének díjkalkulációja, s jogsértőek voltak több konstrukció szerződési feltételei is. A Generali hiányos belső szabályozás nyomán kialakított kárnyilvántartási rendszere nem tette lehetővé az esetleges késedelmek rendszerszintű szűrését, megállapítását, és csak egyedi kereséssel, kárügyenként lehet ellenőrizni a jelentős számú kárigény megfelelő határidőben történő rendezésére vonatkozó információt.
A jegybank megállapította azt is, hogy nem volt mindenben megfelelő a biztosító panaszkezelési szabályzata, s a panaszfelvételi jegyzőkönyv tartalma. Egyes esetekben az ügyfélpanaszokat határidőn túl válaszolta meg a biztosító. Az MNB hiányosságot tárt fel a kgfb-szerződések terhére bejelentett kártérítési igényekkel kapcsolatos tájékoztatás, az életbiztosításhoz kapcsolódó KID tartalma és az értékkövetésről szóló tájékoztatás kapcsán. A biztosító nem adta át teljes terjedelemben a szerződéskötés előtt az életbiztosítási termékismertetőt és nem volt megfelelő az alkalmassági nyilatkozat tartalma sem.
A feltárt hiányosságok miatt az MNB ma publikált határozatában – határidők kitűzésével - kötelezte a Generalit, hogy dokumentumokkal igazoltan számoljon be a feltárt problémák megszüntetésére tett intézkedéseiről. A jegybank 35,5 millió forint felügyeleti és 1,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra. A bírságnál enyhítő körülménynek számított, hogy a biztosító a vizsgálat során már egyes feltárt hibák korrekciójáról számolt be - olvasható a friss közleményben.