Újrafogalmazásra szoruló üzletszabályzata fedezékében várja a MÁV, hogy az Európai Unió szigorítsa a vonatok késése miatt fizetendő kártérítések rendszerét - írja a Népszabadság. A tervezett változtatások előreláthatólag nem rendítik meg az állami vasutat, kártérítés pedig továbbra is csak a helyjegyes vonatok késésekor jár majd. Forgalmi kimutatások alapján persze a MÁV-nak nem kell nagyon aggódnia az EU-s szigorítások miatt. Szerelvényei ugyanis csak elvétve érkeznek meg akkora késéssel rendeltetési helyükre, hogy azért komolyabb kártérítés járna. A kisebb késéseket pedig a legfeljebb a pótdíjak visszafizetéséért hadakozó utasok megszokásból elviselik.
A szigorításokra készülő brüsszeli bürokráciát a vasúttársaságok ellenállása egyelőre nem tántorította el: terveik szerint a jegy árának negyedét a vonatok hatvanperces, a felét a kétórás, 75 százalékát a három óránál nagyobb késésénél kérhetnék vissza az utasok. A járataik késése miatt már eddig is évente több tízmillió forintnak megfelelő összegeket kifizető uniós vasútvállalatok, akárcsak a MÁV kizárólag a távolsági forgalomban közlekedő, emelt színvonalú szolgáltatásokat nyújtó vonatok késése után vállalnak kártérítést.
Mindenesetre nem egyszerű eldönteni, hogy a MÁV késésben lévő járatain mikor jár kártérítés, és mikor nem. A generálszabály szerint a jegypénztáraknál az intercityk (IC), és a többi, emelt szintű szolgáltatást kínáló belföldi vonat késése után legfeljebb a 390 forintos pótdíjat adják vissza - azt sem mindig. A legtisztább előírások a nemzetközi vonatok késésére vonatkoznak. Ezek szerint a nappal közlekedő vonatok hatvanperces, az éjjel közlekedők 120 perces késése esetén a jegy árának húsz százalékát térítik vissza. A kártérítés kötelezettsége azonban egy, mondjuk Budapestre másfél órás késéssel befutó külföldi vonat esetén nem a MÁV-ot, hanem a szerelvényt közlekedtető vasúttársaságot terheli. A magyar vasút így csak saját vonataiért vállal felelősséget.
A helyzet a belföldi vonatoknál késés miatt kártérítési igényt eleve csak az az utas fogalmazhat meg, aki hely-, vagy pótjegyes vonaton utazott. Számára a helyjegyes vonat 30, az IC-járatok 15 percnél hosszabb késése esetén papírforma szerint 24 órán belül legalább a pótdíj visszajár. Feltéve, hogy a pótdíj, vagy a helyjegy árának visszafizetését a személyszállítási üzletág hálózati főirányítója, vagyis a fődiszpécser engedélyezi, és döntéséről értesíti a jegypénztárosokat. Az egyszerű személyvonatok utasainak viszont egy-egy tíz-húsz perces késésnél marad a morgás joga.
A MÁV természetesen mentesül a díjvisszatérítés alól, ha vonata késését „tevékenységén kívül eső elháríthatatlan ok” idézte elő. Vagyis az időjárás, vagy olyan rendkívüli események, mint a vasúti átjáróba szabálytalanul behajtó lovas kocsi. A vis major eseteken felül a MÁV nem fizet vissza semmit akkor sem, ha vonata módosított menetrend szerinti közlekedését, azaz késését az indulás előtt az utasok tudomására hozta.
A késésektől függetlenül az utasoknak elvben kártérítés jár azért is, ha az amúgy emelt szintű szolgáltatással csábító intercity, eurocity vonatok valamiért nem azt nyújtják, amit kellene.
További részletek