A várakozásokat hűtendő a főtitkár kijelentette: az ügyfelek 99 százalékánál a törtesztőrészlet 5-40 százalék közötti mértékben csökken, így jön ki a 20-25 százalékos átlag.
Az adatmennyiséget jelzi, hogy idén mintegy 200 tonna levelet küld ki a bankszektor - mondta Becsei András, a Magyar Bankszövetség alelnöke, az OTP Jelzálogbank Zrt. és OTP Lakástakarék Zrt. vezérigazgatója. A forintosítás március 31-i történik meg mindenütt a gyakorlatban, a májusi lesz az első törlesztőrészlet, amely az elszámolást és a forintosítást is már teljesen figyelembe veszi - hívta fel az ügyfelek figyelmét.
Ügyfelek, várjatok türelmesen!
Az ügyfelek fő teendője jelenleg a lakcím frissítése, valamint a végtörlesztők jelezhetik igényüket az elszámolásra (náluk ugyanis az nem automatikus).
Az MNB által a piaci szereplőktől bekért adatok szerint a pénzügyi intézmények áprilisig mintegy 1,703 millió - élő vagy már megszűnt - ügyfélszerződésnél küldenek ügyfélértesítőt és számolnak el. E szám nem tartalmazza a korábban kedvezményesen végtörlesztett mintegy 170 ezer hitelt. Márciusban összességében mintegy 237 ezer, áprilisban pedig mintegy 1,465 millió szerződésnél történhet meg az elszámolás - sorolta Freisleben Vilmos, az MNB fogyasztóvédelmi igazgatója
Ugrásra készen figyel az MNB
A jegybanki előzetes vizsgálatok - úgynevezett motorvizsgálat - fókuszában az alapok állnak, azaz hogy a számítások megfelelnek-e a fő elveknek. A vizsgálat az érintett ügyfelek 70 százalékát adó vállalkozásokra terjed ki. Ezt később részletes témavizsgálat is követheti.
Az MNB nem auditálja a banki rendszereket, mivel azok igencsak összetettek, hanem a komolyabb problémák feltárására figyelnek. Eddig nem találtunk komolyabb problémát - mondta Freisleben, majd hozzátette: az első részletes eredményeket a jövő hét elején publikálják.
Emellett februárban 308 pénzügyi intézménynél - ez gyakorlatilag a teljes magyarországi pénzügyi szektort jelenti - témavizsgálat is indult és folyamatosan zajlik. Ennek zárása 2016. első negyedévének végére (!) várható. Ez kiterjed az intézmények kommunikációjára is. Ha kell, azonnal beavatkozunk - hangsúlyozta az igazgató. A jegybank kiemelten kezeli a panaszkezelés kezelését.
Az MNB azonnali intézkedést írhat elő a pénzügyi intézmények számára. Ez akár a bank honlapján megjelenő közlés is lehet. Véleményem szerint elég nagy elrettentő erőt jelent az, ha például az elszámolást újra el kell végezni és újra kell a banknak az ügyfeleket értesíteni - válaszolta egy kérdésre Freisleben.
Az ügyfeleknek elsődlegesen arra kell koncentrálniuk, hogy a bank által adott adatok megfelelőek-e, a számítás pontosságát alapvetően az MNB figyeli - hívta fel a fgyelmet az igazgató. Jó hír, hogy az utóbbi hónapokban nagyon sok egyeztetés volt a banki és a jegybanki szakértők között.
További részletek hamarosan.