Az AI elterjedésével a híroldalak látogatottsága csökkent, ez nem azt jelenti, hogy az emberek kevesebb hírt fogyasztanak, hanem azt, hogy nem a hírsite-okat olvassák, mondta Ziegler Gábor, az Indamédia vezérigazgatója az AI Summit konferencia második napján.

Példaként említette, hogy tíz keresésből mér csak négy hoz kattintást, a humánfaktorral kapcsolatban megjegyezte, hogy régebben az emberek válaszokat kerestek, amikor lexikonokat forgattak, most pedig visszaigazolást várnak. Úgy fogalmazott, hogy nagy a vélemény buborékon belül maradás igénye. Ma az olvasók olyan oldalakat keresnek fel, ahol az álláspontjukat megerősítik, ha olyan tartalmat találnak, amivel a véleményük nem egyezik, akkor azt az oldalt nem fogják máskor felkeresni.

Ziegler Gábor, az Indamédia vezérigazgatója
Kép: Economx, Tövissi Bence

A hagyományos tartalomfogyasztás - a printlapok olvasása, a rádióhallgatás, és a tévéműsorok nézettsége az elmúlt 5-10 évben visszaszorultak az online médiával szemben, mondta Czizmadia Ádám, az Observer ügyvezetője. 

A mesterséges intelligencia a hagyományos médiacégek életében nem fog pozitív változást hozni, bár még nagyon az elején vagyunk, de nem sok jót ígér, mondta Vági Róbert, a Central Médiacsoport operatív vezérigazgató-helyettese. A forgalom volt a netes világ valutája, ez a dolog pedig most eltűnt. 

A média az AI hajójában utas, a trendet nem mi állítjuk elő, azért valahol a Szilikon-völgyben felelősek

 – hívta fel a figyelmet Vági Róbert.

A fogyasztási szokások átalakulását Bíró Pál, a Google country menedzsere is tapasztalja. Míg korábban kereső szavakat írtak be az emberek, most pedig komplex információkra kíváncsiak. Az AI betörése mindenkire hatással van. Ugyanakkor Bíró Pál véleménye szerint az olvasó- vagy nézőszámcsökkenést nem lehet csak az mesterséges intelligenciára fogni. 

Ziegler Gábor szerint a kiadói oldalon az egy dilemma, hogy egy töredezett AI piac jó-e a kiadóknak, az a kérdés, hogy emellett az út mellett lesz-e másik megoldás.

A Google jó partnerségre törekszik a híroldalakkal és az újságírókkal. Egy elképesztő változással állunk szemben, a kérdés az, hogy ki hogyan találja meg a helyét ebben a világban. Az aggregált számokat tekintve, a Google nem lát drámai visszaesést, szemben a kiadókkal. Bíró Pál azt mondta, túl sok a felület, ahol tartalomhoz férhetnek hozzá az fogyasztók, és példaként említette, hogy van olyan kiadóvállalat, aki olvasószám növekedésről számolt be.

A középszerű cikkek eltűnnek

A médiafigyelők világában a magas minőségű médiafigyelést egyelőre az AI nem tudja helyettesíteni, mondta Czizmadia Ádám. Azt ugyanakkor hangsúlyozta, hogy már vannak olyan AI szolgáltatások, amelyek segítik a munkájukat.

Vági Róbert szerint öt év múlva már egy kicsit másképp fognak kinézni a szerkesztőségek. A középszerű cikkek eltűnnek, és a minőség lesz a mérvadó. Ziegler Gábor szerint a hírgyártásban a hírportálok, akkor tudnak majd jól teljesíteni, ha hitelesek és gyorsak lesznek és élményt adnak az olvasóknak. 

A Google szerint a tartalom minősége lesz a lényeg, ez lesz a vízválasztó, a Google kényesen ügyelni fog arra, hogy a kereső találatoknál olyan forrásokból származó tartalmakat részesítenek előnyben, ami nem tartalmaz olyan spameket, amiket az AI készített.