De vissza a tényekhez: a központi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatát egyaránt 170,9 milliárd forinttal növelték. A bevételi főösszeg így 4012,3 milliárd forintra, míg a kiadási 4493,3 milliárdra emelkedett. Ez egyben azt is jelenti, hogy a hiány tervezett mértéke nem változik. A bevételeknél a tervezettnél lassabban csökkenő adók, illetve nagyobb bérkiáramlás miatt a főbb adónemek – köztük is elsősorban az áfa, szja – szállítják a többletet, amit 36 milliárddal apaszt, hogy az ÁPV Rt.-nek nem kell befizetnie az idei osztalékát. A tb-alapoknál összességében 70 milliárd forinttal nőnek a járulékbevételek, ehhez jön hozzá a tavalyi bevételekből képzett letéti számlán megmaradt 25 milliárd, ami kiegészül még további 18 milliárd forintos költségvetési plusztámogatással. Az államháztartás konszolidált bevételei és kiadásai a módosítással 241 milliárd forinttal emelkednek.
A kormány tervei szerint emelkedik az állam és több 100 százalékban állami tulajdonú szervezet garanciavállalási kerete. A központi büdzsé garanciavállalási határa 2,2-ről a GDP 3 százalékára nő, vagyis 95,1 milliárdról 134,8 milliárd forintra bővül. Az MFB Rt. az eredetileg tervezett 180 milliárd helyett 480 milliárd forintig vállalhat idén kezességet, ami mögé az állam 300 milliárdig viszontgaranciát ígér.
Az előterjesztés módosítja az MNB és a büdzsé közötti elszámolást is oly módon, hogy csak a nem árfolyamváltozásból adódó tételeket lehet költségvetési tételként kezelni. Ez arra szolgál, hogy a forinterősödés miatt a jegybank tartalékainál idén várhatóan keletkező mintegy 150 milliárd forint pótlását a költségvetésből vonal alatti tételként, vagyis a büdzsé hiányát nem befolyásoló módon lehessen végrehajtani.
Ami a 2000-es költségvetést illeti, itt a helyi önkormányzatok váratlanul gyengére sikeredett mérlege szolgál meglepetésül. Az 1999-es 1,1 milliárdos szufficittelt szemben tavaly 32 milliárd forintos hiányt ért el ez az alrendszer, holott az előirányzatban 8 milliárdos deficit szerepelt. Ennek is köszönhetően az államháztartás GDP-hez viszonyított GFS-egyenlege 3,5 helyett 3,7 százalékos deficitet mutatott, bár év közben még a tervezettnél is jobb mérlegre volt kilátás.