A NÚSZ pár hete jelentette be, hogy 2021 első négy hónapjában már több e-matricát adtak el, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Ez azért nagy szó mert tavaly januárban és februárban még nem érte el Magyarországot a járvány, vagyis egy viszonylag magas bázis ellenére tudtak növekedni.

Ez volt egyébként az állam szerencséje, hiszen az éves és megyei matricát többségét a decemberi elővásárlási időszakban, januárban és februárban adják el. Vélhetően ha a magyarok már 2019 végén, 2020 elején tudták volna, hogy az elmúlt év a lezárások és a korlátozások jegyében telik el, akkor jóval kevesebben ruháznak be éves jogosultságra. Idén teljesen más a helyzet, hiszen mindenki ugrásra készen várja a nyarat, vagyis nem tűnik kidobott pénznek egy éves matrica.

A következő grafikonon az eladott D1 e-matrica-kategória évesített gördülő összegét ábrázoljuk, vagyis minden hónap adatához hozzáadtuk az előző 11 hónap számait. Látható az éves országos megyei matricák eladásaira alig hatott a pandémia, szemben a havi és heti matricákra. A heti esetében már a járvány előtt látni lehet némi csökkenést, hiszen a kormány pár éve annyira megemelte ennek árát, hogy a magyaroknak jobban megéri a háromszor olyan hosszú időtartamra érvényes havi matricát venni.

A heti jogosultságok elsősorban a külföldi turistáknak szólnak, akik pedig a pandémia alatt nemigen látogatták hazánkat.

Mi lesz a buszokkal?

Míg a személyautósok optimisták azzal kapcsolatban, hogy idén mennyit használják majd a fizetős utakat, ez egyáltalán nem mondható el a buszos vállalkozókról, ami meglátszik a B2-matricák eladásain.

2019 és 2020 elején - az elővásárlásokkal együtt - még közel 1600 éves országos matricát vettek a buszokra, idén már ez a 900-at sem éri el. A megyeiekből 2019-ben még több mint 5 500 fogyott az év eleji hajrában, tavaly közel 6 ezer, idén pedig már csak 4300.

A buszos ágazat katasztrofális helyzetben van: nincsenek külföldi turisták, az osztálykirándulások sem népszerűek, dolgozói járatokra pedig hol van szükség, hol nincs. Ezt a pandémia mellett a globális chiphiány is súlyosbítja, hiszen bármikor leállhat a termelés egy-egy üzemben - mondta lapunknak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára.

Ez az oka annak, hogy a szektor egyáltalán nem optimista és nem is kapkodnak a 207 770 forintba kerülő éves matricák után, nem beszélve arról, hogy a különutas személyszállításban részt vevő mindegy 8 ezer buszból 6 500-at ideiglenesen kivontak a fogalomból.

Dittel Gábor azt sem tartja kizártnak, hogy sokan

spórolni fognak a matricán és inkább kerülik a fizetős utakat.

A NiT Hungary tavaly szerette volna elérni a kormánynál, hogy a 2020-ra megvett B2-matricák 2022 január végéig legyenek érvényesek, hiszen a járművek nem nagyon koptatták az utakat. Ettől a kormány elzárkózott.

Mentségükre szólva, az éves matricák egy pár ezer forintos adminisztrációs költség megfizetése után személyesen visszaválthatók a NÚSZ ügyfélszolgálatain (A szerk.). Ezzel azonban tavaly alig több, mint 120 jármű esetén éltek.

Dittel Gábor szerint komoly problémák elé néznek a buszos cégek, ugyanis amikor lejár a hitelmoratórium, akkor folytatni kell például a járműhitelek törlesztését, miközben hiába indul újra az élet, nem biztos, hogy találnak elegendő sofőrt.

A pandémia hatására sok 60 fölötti sofőr hozta meg azt a döntést, hogy inkább nyugdíjba vonul, a fiatalabbak, meg közszolgáltatókhoz mentek. Itt ha valamivel kevesebbet is keresnek, mint a magánszektorban a kiszámíthatóság miatt sokan nem váltanak.

Egyelőre csak becsülni lehet, hogy hány cég kényszerült lehúzni a rolót, arra viszont Dittel Gábor nem számít, hogy megindul a piac koncentrációja vagyis hogy a kisebb cégek által kivont járműveket a nagyobb, tőkeerősebb társaik felvásárolják. Ennek oka, hogy az 1-3 járművel dolgozó vállalkozások 13-14 éves buszai nem kellenek a nagyoknak.