Az MVM tőzsdei bevezetésére és a regionális terjeszkedés finanszírozási forrásait firtató kérdésre válaszolva a szakember elmondta: az IPO explicite nem része a jelenlegi stratégiának, azt pedig vizsgálják, hogy miként finanszírozzák a mai áron legalább kétezer milliárd forintba kerülő paksi bővítést. Utóbbi terén nem kizárt külső tőke bevonása, akár intézményi, akár szakmai befektetőktől, de az állami többségi tulajdon fenntartása mellett. (Nehézséget okozhat ugyanakkor, hogy a nemzetközi, energetikába fektető alapok jelentős része nem fektet atomenergiába. A szerk.) Az MVM jelenleg rendelkezik kellő pénzügyi erővel ahhoz, hogy ha találnak jó projekteket külföldön, meg tudnak indulni, és majd ezek hozadékára, értékére építve teljesítik ki ezt a folyamatot - fogalmazott Sándor József. (A cseh szektortárs, a CEZ tőzsdei cég, és így tudta az előző évtizedben a regionális terjeszkedést. A mostani tőkepiaci helyzetben a forrásszerzés, főleg egy állami cég számára, rendkívül nehézzé vált. A szerk.)
A társaság tervei szerint a tavalyi 93,5 milliárd forint EBITDA-eredményt 2015-re 147-150 milliárd forintra emelnék, 2020-ra pedig még intenzívebb növekedéssel 250 milliárd forint a cél.
A szakember elmondta: az MVM stratégiája kiemelt jelentőséget tulajdonít a regionális terjeszkedésnek és a nukleáris villamosenergia-termelés fenntartásának és fejlesztésének, összhangban a nemzeti energiapolitikával. Ennek része a relatíve olcsón termelő paksi blokkok húszéves üzemidő-hosszabbítása, a bővítéssel kapcsolatos konkrét előkészítési munkák folynak. (Az erőmű három évtizede működik. A szerk.)
Az MVM nagy jelentőséget tulajdonít a terjeszkedés szempontjából a megújuló energiák - mindenekelőtt a hazai, de ha jó lehetőségek adódnak, a regionális forrásból származók - hasznosításának is. Fontos, hogy milyen lesz a megújulók felhasználását ösztönző új támogatási rendszer - amelynek keretei megvannak -, illetve milyenek lesznek az árak. Azt várjuk, hogy ez a jövő év elejére tisztázódik - fogalmazott a szakember.
Hozzátette: tervezik, hogy növelik az MVM-csoport közvetlen fogyasztói értékesítését. Nagy- és közepes fogyasztókat már visszaszereztek, ezt szélesítenék, a lakossági kört is megcélozva.