Harrach Péter a KDNP frakcióvezetője az előterjesztők nevében elmondta: a kereskedelmi törvényben meghatározzák az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés fogalmát. Ez a kereskedő köteles a fogyasztók bejelentéseinek intézésére, panaszaik kivizsgálására; a fogyasztók tájékoztatása céljából köteles napi legalább 20 órás ügyfélszolgálatot fenntartani. A reklámtörvényben megtiltanák, hogy az árubemutatókat ajándékjuttatással, ajándéksorsolással reklámozzák, ezen felül a hitelintézeti törvény módosításával tilos lenne az árubemutatókon pénzügyi szolgáltatást nyújtani.

Az árubemutatókon olyan embereket próbálnak megtéveszteni, akik koruk vagy egészségi állapotuk miatt hajlamosak elfogadni az "extratulajdonságokkal" rendelkező termékeket.

Véget vetnének a trükközéseknek és az átvágásoknak

A javaslat szigorú keretek közé szorítja a termékbemutatókkal foglalkozó cégek működését. Az intézkedések révén véget lehet vetni a nyugdíjasok "átvágásának". A minisztérium szerint érdemes lenne elgondolkodni megyei szintű ügyfélszolgálatokon - fogalmazott Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért is felelős államtitkára.

Törő Gábor (Fidesz) szerint itt volt az ideje törvényi eszközzel fellépni az árubemutatók trükközései ellen. Bár nehezebbé vált a termékbemutatók szervezése, újabb trükkök jelentek meg, például már a vásárlók lakásán is tartanak árubemutatókat. A képviselő "hajmeresztő" eseteket elevenített fel, például amikor ingyenes állapotfelmérésként hirdetik meg az előadásokat.

Egyre inkább alapvető termékeket, például tisztítószereket értékesítenek termékbemutatókon - mondta Bangóné Borbély Ildikó (MSZP). A visszaélés módozatai között említette, hogy a bemutatók résztvevőit a szervezők csak azért szállítják el az üzlethelyiségükbe, hogy ott lazább feltételek mellett írathassák alá velük a szerződéseket. Így kikerülhetik például a 8 napos elállási lehetőség biztosítását.

Előrelépést hoz a javaslat például az elállási jog érvényesítésében. Ez lehetővé teszi, hogy különösebb bizonyítás nélkül adja vissza valaki a terméket és kapja vissza a pénzét, amelyet sokan úgy játszották ki, hogy nem adták meg a helyet vagy a telefonszámot ahhoz, hogy ezzel élni lehessen - véli a KDNP-s Rétvári Bence. Az ügyfélszolgálat működtetésének előírása szerinte tisztítani tudja az egész piacot, hiszen azok tudnak ilyet működtetni, akik vélhetően öt év múlva is jelen lesznek.

Z. Kárpát Dániel (Jobbik) kezdeményezte, hogy a bejelentett előadásokról az önkormányzat, a fogyasztóvédelem és a rendőrség is kapjon tájékoztatást, és a jegyző végezhessen hatósági ellenőrzést. A képviselő nem bánná, ha bizonyos termékkörök esetében tilos lenne a pénzügyi szolgáltatás nyújtása, mert például az egészségügyi termékek értékesítése miatt az emberek ritkábban fordulnak orvoshoz.