A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szeptember 15-ig adott határidőt a számlaadat-szolgáltatóknak, hogy alkalmazkodjanak a tavasszal meghirdetett új szabályokhoz – közölte az adóhatóság szerdán az MTI-vel. A változások értelmében bizonyos hibatípusoknál, a korábbi gyakorlattól eltérően:

a felhasználó nem egyszerűen figyelemfelhívó (warning)üzenetet kap, hanem error üzenetet, ami a számlaadat-szolgáltatás sikertelenségét is jelenti, azaz, a NAV nem fogadja be az adatokat.

A számlaadat-szolgáltatás az egyik leglényegesebb adókötelezettség, megszegése esetén akár egymillió forintos mulasztási bírsággal is számolhatnak az érintettek.

Így segítik az átállást 

Az adóhivatal a könnyebb átállás érdekében tesztelési lehetőséget biztosít, így a vállalkozások és fejlesztők kockázatmentesen kipróbálhatják, hogyan működnek az új szabályok a gyakorlatban. 

Az intézkedés célja az volt, hogy tovább tisztuljanak a számlaadatok, csökkenjen bizonyos hibatípusok előfordulása – hangsúlyozta a közlés. A pontosabb adatok révén ugyanis egyértelműen csökkenhet az adategyeztetési eljárások száma, és hatékonyabbá válhat a NAV eÁFA szolgáltatása is.

A NAV a fejlesztők és adózók visszajelzései alapján – figyelembe véve az észrevételeket, javaslatokat – a tavasz óta pontosította a paramétereket. Az adózók és szoftverfejlesztők együttműködésének köszönhetően már az átállás hírére is tisztultak az adatok. 

Míg 2025. januárjában 1,2 millió számla nem teljesítette az elvárásokat, júliusban már csak 75 ezer ilyen hiba volt

– húzta alá a központi költségvetési szerv közleménye. A NAV ingyenes alkalmazása, az Online Számlázó felkészült a változásokra, az azt használókat nem érintik a változások.

Többszáz cég nem akart ujjat húzni a NAV-val

Az adóhivatal szerint 400 millió forintot fizettek be a vállalkozások önkéntesen az adategyeztetési kampányban. Ez azt jelenti, hogy a beérkezett adatok és a bevallások közötti különbséget bírságok és szankciók nélkül tisztázhatták a cégek.Erről itt írtunk részletesen >>>