A Napi Gazdaság pénteki számának cikke
Százhúszmilliárd forint adóssága van a Malévnak − vagyona pedig mindössze az a két cég, amely a légitársaság leállása után is tovább működött. Egyéb vagyonelemek híján csak ezek − az amúgy szintén jelentős tartozással terhelt cégek − értékesíthetők.
A földi kiszolgálást végző Ground Handling Kft. és a repülőgépek karbantartását és javítását végző Aeroplex Kft. iránt már most van érdeklődés, ám kérdés, hogy mennyiért vásárolnák meg a két, amúgy alapvetően nyereséges Malév-leányt a jelöltek.
Bérekre nem lesz pénz?
Lapunk értesülései szerint a 120 milliárd forintból 9 milliárdot tesz ki a munkavállalók követelése és munkabére. Mivel a cég számláin jelenleg egymilliárdnál kevesebb van, szinte biztos, hogy a dolgozók nem jutnak járandóságukhoz. Úgy tudjuk, hogy a bérgarancia-alapból 700-800 millió forint folyhat be, így ha a számlákon lévő teljes összeggel együtt kifizetik, akkor is csak a dolgozói járandóságok negyede teljesíthető.
A HVG információi szerint a már visszaadott Malév-gépek lízingcégével, az ILFC-vel szemben is van egy 110 millió dolláros − 25 milliárd forintos − tartozás, ami az elmaradt karbantartási díjakból adódik. Ezenkívül 120 millió euróval (33 milliárd forint) tartozik a Malév a fő finanszírozójának és ötszázalékos tulajdonosának, a Vnyesekonombanknak (VEB). A kormány az utolsó pillanatig nagy reményeket fűzött ahhoz, hogy orosz pénzekből tudják majd finanszírozni az új nemzeti légitársaságot.
Jönnek az oroszok
A kormány delegációja − amint arról a Napi Gazdaság tudósított − február első napjaiban tárgyalt Moszkvában az esetleges új hitelről, de megegyezés végül nem született. A megbeszéléseket a tervek szerint a héten folytatták volna Moszkvában, de végül kiderült: ez is tolódik, és a jövő héten Budapestre várják a VEB tárgyalódelegációját.