A Napi Gazdaság keddi számának cikke
A Malév csődje közvetlenül hat majd a költségvetés kiadási oldalára is, hiszen a vállalatvezetők mellett a magyar kormánytisztviselők is sokat utaztak a nemzeti légitársasággal. Márpedig a légicég utáni űrt betölteni szándékozó globális légi szolgáltatóktól a hazai kiutaztatók aligha érhetnek majd el olyan corporate-árakat, amelyeket a Malév tudott biztosítani a hazai viszonylatban nagynak számító, ám az új partnerek szemében nem túl jelentős kontingenssel bíró utazási irodáknak.
A jegyek árának emelkedése már most kézzelfogható, s érthető is, hiszen a versenytársak természetesen hasznot akarnak húzni a Malév csődjéből − mondta el megkeresésünkre Molnár Judit, a legnagyobb jegyértékesítőnek számító OTP Travel ügyvezető igazgatója.
Nagy kérdés, hogy a nyári menetrend március végi bevezetését követően mennyivel bővítik budapesti járatszámaikat a külső hagyományos légitársaságok, hiszen a ki- és beutaztató üzletágban ezek a járatok maradnak a meghatározóak.
A téli menetrendbe több társaság már nem tudta "berotálni" a járatokat, emiatt viszont például az olasz célállomások közül megszűnt a kapcsolat Milánóval és Velencével, de a napi két járattal szemben Rómába is csak hetente kétszer lehet utazni.
A Budapest−Párizs útvonalon a napi 6 járat feleződött, ráadásul a frekvencia is kedvezőtlenebb lett, hiszen nem lehet minden napszakban Budapestre utazni − mondja Kalanovics Attila, a francia desztinációban komoly beutaztatónak számító Mauri Travel ügyvezető igazgatója. Ráadásul hiába növeli az Air France a budapesti járatok kapacitását, ez nem jár komolyabb férőhely-növekedéssel, hiszen a társaság már eddig is folyamatosan élt azzal a lehetőséggel, hogy nagyobb gép repülte a távot, ha például csoportos utasok indultak. Március és május között nem igazán lehet szabad férőhelyet találni a két város között, ez pedig azzal járhat, hogy Budapesten szállást foglalt utasok nem érkeznek majd meg − mondja Kalanovics. A szakember szerint a csoportos, vagy épp az incentive utazóktól aligha várható el, hogy vállalják a másfél órás buszos utat és Párizs fapados repteréről, Beauvais-ból repüljenek a magyar fővárosba.