A következő egy hónapban alaposan előkészítik a Keleti pályaudvar felújítása miatt a közlekedés átszervezését, mivel a vonatok augusztus 25-től nem a Keletibe érkeznek, és nem is onnan indulnak. A pótlóbuszok két-három perces sűrűséggel indulnak majd, hasonlóan, mint az M3-as metró felújításakor – mondta lapunknak Naszály Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. Azt is megerősítette, hogy a MÁV-nál már dolgoznak a buszos pótlás tervezésén, de egyelőre a sofőrök a BKV-nál és a Volánnál nem kaptak pontos tájékoztatást.
Nem tudni, hogy hány buszsofőr kell pluszban
Naszály Gábor példaként említette, hogy az S60-as vagy az S80-as vonattal közlekedő utasok Rákoson vagy Kőbánya felsőn is átszállhatnak olyan buszokra, melyek vagy a Puskás Ferenc Stadion vagy az Örs vezér tere irányába viszik őket. A járatokat sűríteni fogják, a buszpótlás megoldott lesz. Még az is lehet, hogy lesz olyan utas, aki hamarabb eljut majd az úti céljára, mint amikor a Keleti pályaudvarra vonatozott – tette hozzá az EKSZ elnöke.
A buszsofőrök számára ilyenkor egy külön csapatot hoznak létre, akik a Keleti pályaudvar lezárása miatt egy hónapig csak ezen az ideiglenesen kialakított útvonalon szállítják majd az utasokat.
A szakszervezeti elnök azt is kiemelte, ha szükséges akkor egyedi megbízás alapján erre a feladatra külön sofőröket vesznek majd fel, elképzelhető, hogy toborzásra is szükség lesz.
Azt még nem lehet tudni, hogy naponta pluszban hány kollégának kell majd ezeken az ideiglenes vonalakon dolgozni. Valamint úgy tudja, hogy erre az időszakra majd külön költségvetést készítenek a közlekedési vállalatok. Kiemelte, hogy az utasok számára ezek a felújítások mindig bosszantók, de be kell vállalni ezeket a kellemetlenségeket, azért, hogy a Keleti pályaudvar biztonságosan működhessen.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a buszvezetők számára az lenne a legoptimálisabb, ha minél hamarabb kiderülnének a részletek, hogy honnan hova kell szállítani majd augusztus 25-től az az utasokat.
A munkára vezénylés úgy zajlik, hogy egy ilyen egy hónapos pótlásnál általában egy hónapra előre elkészítik a beosztást. De a szakszervezet elnöke kiemelte, hogy a jogszabály szerint a munkakezdés előtt legalább egy héttel a sofőrök beosztását meg kell adni, egy hétre előre.
Utasok tízezreinek lesz hosszabb a menetideje
A Keleti pályaudvar lezárása óriási kellemetlenséggel jár az utasoknak, a haszna pedig kétséges
– írja a Magyar Közlekedési Klub a Facebook bejegyzésében.
A MÁV vezetése 2019 óta rotációs jelleggel minden évben egy hónapra teljesen lezárja az egyik budapesti fejpályaudvart, a Nyugati és a Déli pályaudvar is élt meg hosszabb lezárásokat. A Keleti pályaudvar mostani lezárása idején az elővárosi vonatok számára Kőbánya felső lesz az utolsó állomás, ahol megállnak a vonatok, ahonnan majd csurdultig tömött 37-es villamossal, vagy BKK-buszokkal lehet a belvárosba jutni.
A civil szervezet szerint hiába költenek milliárdokat a fejpályaudvarokra, eddig ugyanis nem látszik, hogy érdemben sikerült volna az üzemeltetést jobbá tenni.
Felidézik, hogy Déli pályaudvaron az 50 állomás projekt keretében mintegy 1,5 milliárd forintot költöttek el, mégsem lehet érzékelni ezeket a fejlesztéseket. A Nyugati pályaudvaron mintegy 20 milliárd forintot költöttek az épület felújítására, ám ebből csak a csarnok tetejére, illetve az épület homlokzatainak felújítására futotta.
A Keletiben hosszas kínlódás után végre elkészült az aluljáróban a pénztár és a mosdó felújítása. A projekt keretében ugyanakkor sikerült egy alapvetően felesleges üvegfödémet is csinálni jó sok pénzért, amelynek a kivitelezése nem sikerült, így jó ideje körbe van kerítve. 2025-ben ott tartunk, hogy a három budapesti fejpályaudvar közül kettőn még nagyrészt mechanikusan állítják a váltókat, az utasforgalmi terek romokban, az épületek belterének többsége üres, vendéglátás tekintetében pedig egy közepes német város állomása többet tud, mint a három nagy állomás együttesen – írja a Magyar Közlekedési Klub.
Augusztus végén egy hónapra lezárják a Keletit
A napokban közölte a MÁV, hogy augusztus 25-től négy hétre bezár a Keleti pályaudvar, a rekonstrukciót az elmúlt évtized legjelentősebb műszaki felújításának nevezték.
A vonatok átmenetileg nem a Keletibe érkeznek és nem is onnan indulnak. A forgalmi változások jelentős érintik a győri, pécsi, hatvani-miskolci és az újszászi-békéscsabai vonalokon közlekedőket, ugyanakkor az érintett vonalak mentén a MÁV-csoport több úgynevezett átadópontot alakít ki Budapest-szerte. Ezek a HÉV-, VOLÁN-járataival és a BKK-járataival is könnyen elérhetők a főváros minden részéről.
Átadó pontok:
- Rákoshegy
- Rákos
- Kőbánya felső
- Pillangó utca
- Kelenföld vasútállomás
- Kőbánya-Kispest
- Újpest-Városkapu
- Nyugati pályaudvar
- Puskás Ferenc Stadion
Az utazáshoz javasolt ezeket az átadási pontokat használni, melyek Volán-, HÉV- és BKK-járatokkal is könnyen elérhetők a főváros legtöbb részéről. A módosított menetrendek, hirdetmények az online felületeken (MÁV és MÁV+ app, EMMA, jegy.mav.hu) legkésőbb augusztus 10-től lesznek elérhetők, és akkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján. Augusztus közepéig részletesebb eljutási javaslatokat, térképeket tesznek majd közzé, ezekből is lehet majd a vágányzár kezdete vagy utazás előtt ismét tájékozódni. A vármegye- és országbérlettel rendelkezőknek nem kell további jegyváltással, költséggel számolni, a vasúti jegyeket pedig elfogadják az alternatív útvonalakon közlekedő, lentebb jelzett Volán- és BKK-járatokon.