Az elemzés az egyágyas hotelszobák árait hasonlította össze, amelyeket a szálloda különböző csatornákon kínált üzleti utazóknak, azaz nem az átlagos turisták foglalási szokásait vizsgálták. Három direkt direkt (szállodai telefon, szállodai honlap és a szállodalánc központi helyfoglalása), illetve két indirekt csatorna (online közvetítő ügynökségek és vállalatokkal szerződött ügynökségek) értékesítés hatékonyságát vetették össze a KPMG szakemberei.
Az esetek 58 százalékában indirekt csatornákon keresztül olcsóbban lehet szállást foglalni - derül ki az elemzésből, amely szerint 55 százalék az esélye annak, hogy az interneten keresztül találjuk meg a legolcsóbb szállást, mintha hagyományos úton - személyesen, telefonon, faxon - próbálkoznánk. Az online foglalás történhet a szálloda saját honlapján keresztül, vagy indirekt úton, azaz közvetítőn keresztül is.
Az online közvetítő ügynökségek részesedése egyre nő, köszönhetően annak, hogy a vizsgálat esetek 36 százalékában ők adták a legjobb ajánlatot. Ez elsősorban Nyugat-Európára jellemző, míg a tengerentúlon (USA, Kanada) a cégekkel szerződött irodák a legolcsóbbak.
Kelet-Európában (a felmérés Magyarország, a Csehország és Oroszország szállodáit vizsgálta) a különböző csatornákon kínált szobák árai kevésbé térnek el egymástól. "A régióban közvetlenül a szállodánál keresve van nagyobb esély olcsóbban szobát szerezni, főként azért, mert a régióban a disztribúció még kevésbé kifinomult," - mondta Andrea Sartori, a KPMG partnere, a tanácsadó cég Turizmus, szabadidő és utazás csoportjának (KPMG TLT Group in Central and Eastern Europe) vezetője hozzátéve: az online közvetítő ügynökségek ebben a régióban is dinamikusan fejlődnek.
A szállodák közben igyekeznek a vendégeket saját, direkt értékesítési csatornáikhoz, például saját honlapjukhoz csábítani, de még sok a tennivalójuk e téren - áll a felmérésben. A szállodák jellemzően kedvezményekkel próbálnak az ügyfelek kedvében járni: a vizsgált hotelek 43 százaléka például garanciát kínál arra, hogy saját honlapján található a legolcsóbban szoba, ám ez a valóságban nincs így. Ezt az ígéretet ugyanis csak 27 százalékuk tartotta be. A direkt foglaláshoz kapcsolódó további gyakori kedvezmény a lemondás lehetősége, ezt a szállodák 97-a kínálta fel, volt példa ingyenes reggelire, kedvezményes tárgyaló-, ingyenes internethasználatra.
A KPMG szerint a szállodák saját áraik megállapításában nem következetesek. Sartori kiemelte: "amíg a szállodák nem konzekvensek az árképzésben, és nem képesek garantálni a legolcsóbb árakat, addig az utazók továbbra is azokhoz a csatornákhoz fordulnak, ahol kedvezőbb árakat találnak." A szállodák értékesítési stratégiáit vizsgálva (az árképzés következetessége, a közvetlen csatornák fejlettsége és kontrollja, a foglalási feltételek és kedvezmények) a felmérés Ausztrália, az Egyesült Államok, valamint Magyarország és a Cseh Köztársaság szállodáit minősítette a legjobbnak, bár a fejlettségi eltér a különböző országokban. A régiónkban ugyanis a szállodák csak most alakítják ki kapcsolataikat a feltörekvő online közvetítőkkel, addig Észak-Amerikában már a korábbi együttműködéseket finomítják vagy gondolják újra.
"Jó jel, hogy a fejlődő piacokon, így régiónkban is, a szállodák már most is lépéseket tesznek a disztribúció jobb ellenőrzése érdekében, például átfogó értékesítési stratégiát dolgoznak ki, külön menedzsert neveznek ki e terület felügyeletére, és megfelelő képzéseket szerveznek a munkatársaknak - tette hozzá Sartori.