Egyre rosszabb állapotban vannak a fővárosi hidak, de még a felújítás tervezésére sincs pénz – írja a Népszava.
Az elmúlt hónapokban több erős jelzés is érkezett a fővárosi hidak állapotáról. A Petőfi hídon be kellett foltozni a járdát, a K-hídon a pályalemezt kellett megerősíteni, nehogy beszakadjon a Sziget fesztiválra érkezők alatt, a Gubacsi hídon járdabeszakadás miatt le kellett zárni az egyik oldalt a gyalogosok elől. Az azonnali beavatkozást igénylő meghibásodások rámutattak: néhány budapesti átkelőn nem halogatható sokáig a felújítás. Csakhogy nincs rá pénz.
A fővárosi hidak és felüljárók a legértékesebb és legfontosabb közlekedési infrastruktúra elemek közé tartoznak, amelyek kiváltása különösen nehéz. Tavalyi adatok szerint a hidak összértéke 234 milliárd forint, míg a nemzetközi szakmai irányelvek alapján évente legalább 2,5-3,5 százalékát, azaz 5,9-8,2 milliárd forintot kellene fenntartásra és korszerűsítésre fordítani. A 2010 óta eltelt időszakban azonban mindössze három évben fordítottak erre elegendő összeget, főként a Lánchíd, a Margit híd, illetve a Kerepesi úti és Sibrik Miklós felüljáró felújításakor. Tavaly mindössze 439 millió forint jutott erre a célra, míg az idei tervek között szerepel a Flórián téri felüljáró felújítása 2,5 milliárd forintos keretből.
A legrosszabb állapotban a Petőfi és az Árpád híd vannak, kiterjedt korróziós károkkal. A Petőfi hidat utoljára 1979-80-ban újították fel, korrózióvédelme kétszer túllépte az optimális élettartamot. Az Árpád híd acélszerkezetének védőrétege is komoly károsodásokat szenvedett.
A Duna-hidak felújítása jelenleg is több tízmilliárd forintos költséget jelent, és a csúszások növelik a kiadásokat. Ugyanakkor a kisebb hidak és felüljárók állapota sem jobb; ezek felújítása 2-4 milliárd forint között mozog darabonként, a kisebb hidaké pedig 100-500 millió forint. Az évek óta bizonytalan finanszírozás miatt a tervezés és ütemezés sem megoldott, ami a forgalomkorlátozással járó közlekedési nehézségeket produkálhat.
A Budapest Közút szerint szükség lenne stratégiai döntésre, amely lehetővé tenné, hogy évente 6-8 milliárd forintot fordítsanak a műtárgyak fenntartására és felújítására a Duna-hidakon túl, ezáltal évente 1-3 felüljáró és 5-8 kisebb átkelő újulhatna meg. Jelenleg csak 400-600 millió forintot biztosítanak, ami még a legszükségesebb munkákhoz is kevés.
A fővárosi Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ugyanakkor októberig részletes intézkedési tervet kér Vitézy Dávid javaslatára a 2035-ig szükséges munkákról, költségekről és ütemezésről. Különösen fontosnak tartják a Gubacsi és Petőfi híd előkészítési munkáinak megindítását, még a főváros szűkös pénzügyi helyzete mellett is.