A jövő évi költségvetésben tartja a kormány a Széll Kálmán tervben meghirdetett 2,5 százalékos GDP-arányos hiánycélt - olvasható a most nyilvánosságra hozott tervezési köriratban. A bruttó bérek 4,4 százalékkal emelkednek a nemzetgazdaságban a kormány tervei szerint, az infláció pedig 3,5 százalék lehet 2012-ben.
Az Orbán-kormány egy újabb kísérlete tesz arra, hogy szakítson a bázisalapú tervezéssel - vagyis, hogy a 2012-es előirányzatok a 2011-es költségvetés számaira épüljenek. A körirat szerint a tárcáknak a következő hetekben át kell gondolni feladataikat, és azokat a költségvetési forrásokhoz kell igazítani. Jelentősen csökken a tárcák mozgástere: az ez évi költségvetésben egy miniszter a saját tárcáján belül bármit bárhová átcsoportosíthat, ám 2012-től megszűnik ez az idén bevezetett gyakorlat, a minisztereknek végre kell hajtani az elfogadott költségvetést.
A bázislapú tervezéssel való szakítás azonban nem lesz teljes, hisz két oldallal az anyag már azt taglalja, hogy a 2012-es támogatási keretszámokat a 2011-es költségvetésből kell meghatározni, mégpedig úgy, hogy a február elsején elhatározott zárolásokat levonják 2012-es bázisból. Mint ismert, a kormány az idei hiánycél-tartása érdekében mintegy 150 milliárd forintos zárolásról döntött alig egy hónappal a 2011-es költségvetés életbe lépést követően. Júniusban a parlament is ennek szellemében módosította a büdzsét - vagyis az idén elvont 150 milliárd forinttal a tárcák jövőre sem számolhatnak - ami nem meglepő annakfényében , hogy az ideihez képest mintegy 600 milliárd forinttal alacsonyabb lehet a költségvetés pénzforgalmi hiánya.
Megszűnik a bírságolási kényszer a tárcáknál?
A tárcák saját bevételeit megnyirbálja a kormányzat oly módon, hogy 2012-től a tárcáknál keletkező bírságbevételek a központi költségvetésbe folynak és nem maradhatnak a tárcáknál. Ezzel megszűnik a bírságolási kényszer. A rendőrség esetében a bírságbevételek már idén is elvonta a tárca - így a rendőrök már most sem érdekeltek közvetlenül a bírságolásban.
A tárcáknál 2012-ben tovább folytatódhatnak az intézmények összevonásai és megszüntetései - legalább is a NGM erre ösztönzi a minisztériumokat. Más kérdés, hogy erre mekkora lesz a hajlandóság. Ha intézmények megszüntetésére nem is kerül sor, akkor is kötelező a tárcáknak "karcsúsítani" vagyis "érdemi létszám-megtakarítást elérni" olvasható a köriratban. Az NGM a minisztériumoktól és költségvetési intézményektől a dologi kiadások csökkentését is elvárja - vagyis kevesebb papírt, munkaeszközt, külső szolgáltatást lehet 2012-ben vásárolni.
Nem lesz béremelés
A körirat szerint a közszférában jövőre nem lesz béremelés. Ahogy a körirat fogalmaz: " a tervezés jelenlegi szakaszában változatlan mértékű illetményalappal/alapilletménnyel és a közalkalmazotti illetménytáblával kell számolni, a személyi juttatás előirányzat illetményfejlesztés címen nem növelhető". A munkaadókat terhelő járulékokkal a hatályos jogszabályok alapján kell számolni, megtervezni az előirányzatot. A nyugdíj-biztosítási járulék mértéke 24 százalék, az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék 3 százalék, melyből az egészségbiztosítási járulék (természetben és pénzbeli) 2 százalék, a munkaerő-piaci járulék 1 százalék.
209 forintos svájci frankkal terveznek
A költségvetési köriratban rögzíteni kell, hogy a tervezésnél milyen devizaárfolyamokat kell figyelembe venni. Eszerint 2012-re 209,2 forintos CHF, 267,5 foirintos EUR és 187,5 forintos USD-kurzussal kell számolni az érintett tárcáknak. Fontos tudni, hogy ez nem kormányzati prognózis - hanem egy technikai szám, az elmúlt hónapok átlagárfolyamából számolva.
| 2011 | 2012 | változás | |
| Kiadások összsesen | 13838,6 | 14008,6 | 1,2 |
| Központi költségvetés | 8894,2 | 9159,6 | 3,0 |
| Egyedi és normatív támogatások | 214,9 | 188,6 | -12,2 |
| Közszolgálati műsorszolgáltatás támogatása | 58,7 | 64,8 | 10,4 |
| Fogyasztói árkiegészítés | 109,0 | 100,0 | -8,3 |
| Lakásépítési támogatások | 126,0 | 118,1 | -6,3 |
| Családi támogatások, szociális juttatások | 628,3 | 610,3 | -2,9 |
| Költségvetési szervek fejezetek kiadásai | 4246,2 | 4245,7 | 0,0 |
| Az államháztartás alrendszereinek támogatása | 1881,8 | 2132,0 | 13,3 |
| Kamatkiadások | 1052,2 | 1100,8 | 4,6 |
| Társadalmi önszerveződések támogatása | 3,8 | 3,8 | 0,0 |
| Kormányzati rendkívüli kiadások | 16,4 | 4,1 | -75,0 |
| Kezességbeváltás | 35,4 | 37,5 | 6,1 |
| Egyéb kiadások | 32,7 | 32,2 | -1,7 |
| Tartalékok | 123,9 | 142,0 | 14,6 |
| Befizetés az EU költségvetésébe | 258,1 | 271,8 | 5,3 |
| Állami vagyonnal kapcsolatos kiadások | 106,4 | 108,0 | 1,6 |
| Elkülönített állami alapok | 410,1 | 353,2 | -13,9 |
| Nukleáris Alap kiadásai | 16,7 | 14,5 | -13,4 |
| Munkaerőpiaci Alap kiadásai | 337,2 | 282,9 | -16,1 |
| Kuatatás és Technológiai Alap kiadásai | 46,0 | 45,6 | -0,7 |
| Nemzeti Kulturális Alap | 8,8 | 9,2 | 4,1 |
| TB alapok | 4534,3 | 4495,8 | -0,8 |
| Nyugdííjbiztosítási Alap | 3074,6 | 3110,7 | 1,2 |
| Egészségbiztosítási Alap | 1459,6 | 1385,0 | -5,1 |
| Forrás: kormányrendelet |