A hetvenes években mindenki tudta, hogy a város mely pontjain találhatók a maszek fagyisok, akiket érdemes felkeresni a legfinomabb gombócokért. Akkor a legfrekventáltabb helyeken lévő cukrászdák napi 5-6 mázsa fagylaltot is eladtak, ami mára, a jégkrémek támasztotta verseny miatt 100-120 kilóra csökkent - derül ki a Vasárnapi Hírek összeállításából. A gombócos édesség készítése macerás dolog volt a régi világban: fél napig kellett főzni és órákig hűteni, majd kifagyasztani. A mesterek minőségi ízesítő adalékokat adtak hozzájuk. A friss fagyi 72 óráig tartható el, ha ez alatt nem fogy el, ki kell dobni.

Ezzel szemben a jégkrém, ami hasonló alapanyagokból készül, mint a fagylalt, csak stabilizálót is tartalmaz, 3-4 hónapig is eltartható. A dobozos és pálcikás termékek szinte mindegyikében van víz, növényi zsiradék, cukor és a tejes termékekben tejpor, illetve különböző tejszármazékok. Néhány fajta belga csokoládét is tartalmaz.

Az egyik nagy hipermarketlánc szóvivője azt nyilatkozta a lapnak, hogy az év eddigi legmelegebb napján, június 22-én tíz áruházukban 22 ezer nagy dobozos jégkrémet adtak el, és 9 üzletükben, ahol az eladótérben van fagyizó is, 15 ezer gombócot mértek ki a vevőknek. Az AC Nielsen piackutató intézet szerint az egyszeri fogyasztásra szánt - tölcséres, poharas, pálcikás - jégkrémekből értékben 25, mennyiségben 21 százalékkal nőtt a forgalom 2006 áprilisa és 2007 márciusa között az egy évvel megelőzőhöz képest.

A jégkrémpiac mérete meghaladja a 15 milliárd forintot. A dobozos jégkrémek átlagára nő, míg az egyszeri fogyasztásúaké csökken.