Várhatóan hosszabb távon is megmarad a fosszilis energiatermékek szerepe – mondta előadásában Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója az Automotive Summit 2025 autóipari konferencián. Mint fogalmazott, nem tűnik megvalósíthatónak a napelemek és a villanyautók további térnyerése minden zöld infrastrukturális és mobilitási területen, jellemzően a növekvő igényt és a keresletet fedik le a megújuló energiatermékek. Hangsúlyozta: az elektromos autókat korlátozza Európa limitált nyersanyagbázisa, ami kiemelten függ a kínai importtól.

Dr. Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója az Automotive Summiton 2025. május 21-én
Dr. Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója az Automotive Summiton 2025. május 21-én
Kép: totalcar

Balogh Szabolcs: E-mobilitásban az elsők között vagyunk

Csak idén májusban mintegy 80 ezer tisztán elektromos autó volt a magyar piacon, ami éves szinten több mint 40 százalékos növekedésnek felel meg – mondta előadásában Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti vezetője. Mint mondta, folyamatosan fejleszti a cég a hálózatát, sima és villámtöltőkkel is, mindemellett pedig arra is törekszik, hogy a szolgáltatások is elérhetőek legyenek a töltés lehetősége mellett. Például lehessen kávét inni, amíg az autó töltődik.

Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti vezetője az Automotive Summiton 2025. május 21-én
Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti vezetője az Automotive Summiton 2025. május 21-én
Kép: totalcar

A kínai fenyegetés felébreszti a gazdasági folyamatokat

Miközben Kína két és fél millió IT-szakembert képez, addig az EU, némi jóindulattal 500 ezret – mondta el Tatár Mihály, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető elemzője az Indamedia Automotive Summit konferenciáján tartott pódiumbeszélgetésen, ahol Gyurcsik Attilával, az Accorde Alapkezelő vezérigazgatójával beszélgetett.

Tatár Mihály azt is elmondta, ez a kontraszt a kínai mérnökközpontú oktatás következménye. Meglátása szerint Donald Trump is olyanokból válogatta össze a csapatát, akik meg vannak győződve arról, hogy egzisztenciális támadása alatt állnak. Éppen ezért sem fog leállni a vámháborúval, még ha szünetekkel is, de előre mennek.

Gyurcsik Attila szerint ugyanakkor már véget ért a klasszikus értelemben vett vámháború, mivel Amerika fogyasztott, Európa megtakarított, Kína exportált ez így fenntarthatatlanná vált, és éppen ennek a korrekciója folyik. Szerinte azok a vámok, amiktől a piac megijedt, nem fognak megvalósulni.

Tatár Mihály, Gyurcsik Attila és Mihálovits András az Automotive Summit Konferencián 2025. május 21-én
 Gyurcsik Attila, Tatár Mihály és Mihálovits András az Automotive Summit Konferencián 2025. május 21-én
Kép: Economx

Tatár Mihály szerint miközben a kínai gazdaság ironikusan többször is összeomlott, addig Kína teljesen leuralta a csúcstechnológiát. Megjegyezte ugyanakkor azt is, hogy ott máshogy foglalkoznak a zöld átállásal: ott ugyanis a gazdaságért teszik ezt, és nem fordítva.

Gyurcsik Attila szerint nem rossz a kínai gazdasági fenyegetés abból a szempontból, hogy felébreszti a gazdasági folyamatokat.

Debrecen polgármestere szerint nem indokolt az akkumulátoripar körüli hisztéria

Papp László Debrecen polgármestere és Kun Ferenc, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. ügyvezetője Debrecen fejlődéséről beszéltek az Automotive Summit 2025 autóipari konferencián.

Papp László a konferencián felidézte, hogy a BMW hívását türelmetlenül várták arról, hogy végül melyik helyszínt választja az autógyártó. A polgármester szerint utoljára keresték fel őket, de ez általában így szokott lenni, a győztesek a végére maradnak.

Dr. Papp László és Rónai-horst László az Automotive Summiton 2025. május 21-én
Dr. Papp László és Rónai-horst László az Automotive Summiton 2025. május 21-én
Kép: Economx

A polgármester arról is beszélt, hogy ha nem lépett volna a cívisváros az iparosodásnak erre az útjára, akkor lemorzsolódásnak indult volna a város népessége, gazdasága pedig elkezdett volna zsugorodni.

Papp László beszélt az akkumulátoriparban érdekelt cégek beruházását érintő problémákról és kritikákról is. Mint mondta, alapvetően tisztított szennyvíz felhasználásával működnek majd az akkumulátoripari üzemek, ami 60-70 százalékos vízmegtakarítást jelent, ezzel az ipari gyártáshoz szükséges vizet is tisztított forrásból biztosítják.

Hozzátette, a levegő- és környezetminőség, valamint a transzparencia érdekében a Debreceni Egyetemmel közösen létrehoztak egy integrált mérési rendszert, amellyel folyamatosan ellenőrzik a levegő állapotát, a biodiverzitás változásait és a talajvizet.

A polgármester úgy véli, nem indokolt az akkumulátoripar körüli hisztéria és a szóban forgó üzemek termelése ellenére ezek az üzemek a külföldi tapasztalatok alapján káros hatások nélkül tudnak működni.

Automotive Summit: Lenéztünk a szakadék mélyére, és kiderült, hogy ez mégsem olyan jó

A kínaiak lenyomják az európai autógyártást? Ki tolja a tervgazdaságot, és ki a valódi kapitalista? Véget ért a vámháború, vagy lesznek még meglepetések? Egyáltalán hogy kerülhetünk ki a legkisebb veszteséggel a globális piac újraosztásából? Sok tűz között - a magyar gazdaág esélyei című pódiumbeszélgetésen épp ezeket a kérdéseket boncolgatták.

A részletekről ITT írtunk bővebben.