A jövő héten kezdődő érettségi vizsgaidőszak a szokásosnál is izgalmasabb lehet a BKV, illetve a vasutasok esetleges sztrájkja miatt. Az oktatási tárcánál kerülik a témát, a fővárosi fenntartású iskoláknál már megindult a lehetőségek felmérése, de az illetékesek leginkább a józan észben és a sztrájkok elmaradásában bíznak.

Bár mind a BKV, mind a MÁV szakszervezetei ígérik, hogy igyekeznek tekintettel lenni a diákokra, egyik érdekképviselet sem jelentette ki egyértelműen, hogy június végéig, az érettségi és az egyetemi vizsgaidőszak lezárultáig felfüggeszti tiltakozó akcióit. Annyi azért bizonyosnak látszik, hogy a jövő hét elején, a mintegy 80-100 ezer diákot érintő magyar, matematika, illetve történelem írásbelik alatt nem kell sztrájktól tartani. Ez a három nap a legkockázatosabb, ekkor kell a legtöbb diáknak időre odaérnie a vizsga helyszínére - mondta lapunknak Szebedy Tas, a Gimnáziumok Országos Szövetségének elnöke.

Eddig semmilyen előrelépés nem volt, reméljük, hogy az új közlekedési miniszterrel könnyebb lesz megtalálni a hangot - közölte Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke. Egy sztrájk meghirdetése előtt mindenképp tárgyalnának az új tárcavezetővel, és csak az egyeztetés zátonyra futásával tűznék ki a munkabeszüntetés napját. Az érettségik lebonyolítását lehetőség szerint nem akadályoznák a vasúti közlekedés leállításával, ahogyan a felsőoktatási vizsgaidőszakot sem, de arról, hogy ez júniusra is érvényes lesz-e, Gaskó annyit mondott: addig még sok minden történhet.

Eddig annyit sikerült elérni, hogy a szakszervezetek javaslatcsomagját nem utasította el kapásból a menedzsment, sőt egyetértettek abban, hogy a helyzet rendezésébe be kell vonni a kormány és az önkormányzat képviselőit is - nyilatkozta a Napinak Nemes Gábor, a BKV-s szakszervezetek sztrájkbizottságának képviselője. Hétfőn megkezdi munkáját egy szakértői bizottság, amely a feladatokat az illetékesekhez delegálja, összehangolja a különböző szereplők munkáját - a fővárosi önkormányzat képviselői már biztosan ott lesznek, a közlekedési tárca szakértőire pedig az új miniszterek munkába állása után számítanak a szakszervezetek.

A következő egyeztetés jövő kedden lesz, ma az elégséges szolgáltatások miatt ülnek tárgyalóasztalhoz az érdekképviseletek és a cégvezetés. Megeshet, hogy a munkaadó szóba hozza a Fővárosi Közgyűlés oktatási és ifjúságpolitikai bizottsági elnökének, Germánné Vastag Györgyinek a kérését, hogy sztrájk esetén legalább a vizsgahelyszínekre biztosítsák az eljutást. Ezzel kapcsolatban Nemes Gábor annyit mondott: ha lesz munkabeszüntetés, akkor a kezdetének kijelölésekor megvizsgálják, hány érettségizőt érinthet, és próbálnak minél kevesebb fennakadást okozni.

Ez még akkor is nehéz lesz, ha az adott napon a legkevesebben vizsgáznak - a fővárosban mintegy húszezer diák érettségizik május 5. és június 30. között (ezen belül vannak sűrűbb és kevésbé sűrű napok, ami az éppen esedékes próbatételeket illeti). Őket mindenképp érintené egy BKV-sztrájk, jelentős részüket pedig egy vasutassztrájk is. Az Oktatási Minisztériumban annyit mondtak a Napinak, hogy bíznak a szakszervezetek józan belátásában, és hogy minden iskolaigazgató figyelmét felhívták a problémára.

Ha kell, néhány óra alatt kidolgoznak egy olyan eljárásrendet, amelyet az intézmények alkalmazhatnak majd, de részletezni egyelőre nem szeretnék, mivel nem akarnak pánikot kelteni. A fővárosi fenntartású iskolákat (közel száz intézményt) mindenesetre megkereste a Városháza: mérjék fel, az egyes diákok, tanárok meg tudják-e oldani, hogy időben ott legyenek a vizsgákon, és ha nem, akkor milyen segítségre lenne szükségük. Azt is elkezdték felmérni, hogy az egyéb fővárosi fenntartású intézmények milyen kölcsönvehető járművekkel rendelkeznek, és kérték a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül a fuvarozók és a vállalkozók támogatását is, hogy szükség esetén segítsenek a diákoknak eljutni az érettségire. Az önkormányzat tájékoztatása szerint eddig egyetlen iskola sem jelzett problémát, saját hatáskörben megoldhatónak látják az érettségi lebonyolítását. Arról nincs információjuk, hogy a kerületi fenntartású iskolák mennyire készültek fel egy esetleges sztrájkra.

Valóban kaptunk egy körlevelet, amelyben kérik, oldjuk meg valahogy (leginkább a szülők bevonásával), hogy sztrájk esetén időre eljussanak a diákok az érettségire, ha másképp nem megy, akkor előző nap utazzon oda, pénzt azonban senki sem ad a költségekre - figyelmeztetett Szebedy Tas. Ahol a szülők anyagi háttere ezt megengedi, megszervezhető akár a szállás, akár az autóval való eljutás, de félő, hogy ez sok iskolában nincs így.

A legnagyobb probléma, hogy ugyan nyíltan senki sem mondja ki, de úgy tűnik: az érettségik esetében egy tömegközlekedési sztrájk nem számítana elháríthatatlan akadálynak, vagyis ha a diák vagy a tanár késik, netán nem tud eljutni a vizsga helyszínére, az az ő egyéni felelőssége - mondja Szebedy Tas. Egyelőre az is tisztázatlan, beengedheti-e a terembe a későn érkezőt az iskola, vagy a diák kénytelen megismételni a vizsgát, ahogyan az is, hogy ha ez tömegeket érintene, akkor lesz-e pótnap. Az is könnyíthetne a tanulók helyzetén, ha eltolnák pár órával a vizsga kezdetét, de ezt saját hatáskörben egy iskola nem teheti meg az érettségi biztonságának veszélyeztetése nélkül. Valószínű, hogy az emiatti jogorvoslati kérelmek is sok vitát gerjesztenének, leginkább az egyéni érdekérvényesítő képesség lenne a döntő. Mindenesetre furcsálljuk - tette hozzá Szebedy -, hogy ez ennyire elhallgatott probléma, mint ahogyan azt is, hogy a kockázatokhoz képest a megoldási javaslatok ennyire szerények.