A Napi Gazdaság keddi számának cikke

Ingatlanpiaci szempontból egyelőre nehezen tudják értelmezni az ingatlan-tanácsadók azt a szombati  bejelentést, amely szerint a kínai HNA Group  és a Demján-csoport stratégiai megállapodást kötött nagyszabású közös ingatlanfejlesztések indításához, közte logisztikai központok, illetve hotel és bevásárlóközpontok létesítéséről.

Borbély Gábor, a CB Richard Ellis régiós vezető elemzője szerint a bejelentés hatása a következő két-három évben még biztos nem mutatkozik, a jelenlegi piacon ilyen volumenű, a piacnak szóló fejlesztéseknek nincs racionalitása. Öt-tíz éves távlatban azonban, illetve ha beindul egy nagyobb volumenű árumozgás vagy magyarországi összeszerelések, már óriási lehetőséget jelenthet − tette hozzá.

Mivel a kínaiak nem ismerik a helyi viszonyokat, várhatóan nem ugranak úgy bele a fejlesztésekbe, mint 2006−2007 táján a spanyolok vagy az írek, ehhez a kapcsolatoknak erősödniük kell − szögezte le a szakértő. Rámutatott, a második negyedév sem hozott még élénkülést, sem az irodabérletekben, sem a befektetési szegmensben, s a cseh és lengyel piacihoz hasonló fellendülés nálunk nyárra sem várható. A nemzetközi megítélés javulása azonban év vége felé már javuló ívre terelheti az országot, ekkorra több tranzakció is lezárulhat − fogalmazott Borbély.

A fejlesztési piacon a finanszírozás csak egy elem, ügyfél, kereslet is kell a beruházások újraindulásához − kommentálta a hírt Kiss Ernő, az Eston International ipari és befektetési divíziójának vezetője. A logisztikai központok esetében nagy kérdés, hogy mit fognak ott raktározni, az üresen álló objektumok számát nem érdemes szaporítani − hangsúlyozta. Ugyan egy légi szállításhoz használt cargobázis valóban hiányzik, így a szombathelyi reptér fejlesztése körüli hírek még csak érthetőek, bár közúti közlekedési szempontból ez sem ideális helyszín − tette hozzá Kiss.

A tanácsadó úgy véli, a bejelentett fejlesztések nem igazán a nyílt  bérleti piacnak szólhatnak majd, nem jelentenek pótlólagos kínálatot, inkább a kínai árucikkek potenciális elosztóközpontjai lehetnek, ha megvalósulnak. Bár ebben az esetben a szállítás teszi kérdésessé az üzleti modellt, különösképpen azért, mert a kínai kereskedők nagyon költséghatékonyan  működnek − tette hozzá Kiss.