Az elmúlt évek hihetetlen tempójában a technológiai forradalom során az információ került a reflektorfénybe. Ezzel összefüggésben az adatelemzések és -feldolgozások az ingatlanpiacon is egyre fontosabb szerepet töltenek be.
A kereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó vállalatok – fejlesztők, kivitelezők, kezelők, ügynökségek – számára a különböző platformok egyre több információt generálnak, amelyek a proptech-et, azaz az ingatlanokhoz, épületekhez kötődő technológiák összességét még fontosabb szerepkörbe helyezik.
Többek között a technológiákat alkalmazhatjuk az épületüzemeltetés hatékonyságának növelése és a kockázatok csökkentése érdekében. A különböző adatplatformokkal a befektetési társaságok, alapkezelők ingatlanokat, ingatlanportfóliókat képesek még magasabb szinten értékelni: hová érdemes befektetni, melyek a kereskedelmi vagy éppen lakóingatlanok legújabb trendjei.
A vállalatok a trendek és a pénzügyi elvárások alapján elemzési modelleket alkothatnak, azonban ehhez új készségekre és eszközökre is szükség van. Mindenesetre a proptech szektorba áramló kockázati tőke mennyisége egyre jobban fejleszti az adatplatformokat, és adaptálja az eszközöket a kereskedelmi ingatlanpiac számára is.
Újabb lépés az ügynök
A fejlődés következő fázisában pedig már itt is vannak a mesterséges intelligencia ügynökei, amelyek újabb forradalmi lépést jelentenek a digitalizáció dicsőséges útján. A nagy nyelvi modellek mellett ugyanis az MI ügynökök autonóm módon gondolkodnak, cselekednek, és folyamatosan tanulnak a környezetükből. Valójában egy plusz munkatársat jelentenek, képesek önállóan kezelni a feladatokat, döntéseket hozni, és menet közben fejlődni.
Miközben a generatív eszközök, mint például a ChatGPT, utasításokra várnak, az ügynöki mesterséges intelligencia kezdeményez, proaktívan, önállóan cselekszik. Az ingatlanpiacon és azon túl az MI evolúció a passzív digitális asszisztenstől a proaktivitás felé elmozdulást jelzi, teljesen új munkafolyamatokat megnyitva. A potenciális alkalmazások lehetőségei pedig egyre szélesebb körűek.
De vajon mire használhatjuk az ügynököket?
A marketing a korai felhasználás egyik tipikus területe, ahol az MI kampányokat hozhat létre, nyomon követheti a teljesítményt és valós időben alkalmazkodhat. A másik ígéretes terület az ügyfélszerzés, majd jöhet akár az ingatlankezelés: az ügynök menedzseli a bérlők megkereséseit, felügyeli a dolgok internetének (IoT) érzékelőit az épületüzemeltetésben, valamint kezeli a bérleti díjakat. Az ismétlődő feladatok automatizálásával pedig az ingatlantanácsadók a kapcsolatépítésre és a még professzionálisabb tárgyalások lebonyolítására összpontosíthatnak.
Érdemes úgy gondolkodni a lehetőségekről, hogy megkölönböztetjük az Augmented, az Automated és az Autonomous Intelligence megoldásokat. Az Augmented során a kiterjesztett intelligenciára használjuk a nagy nyelvi motorokat, amikor megkérdezzük: hogyan írjunk riportot, vagy foglalja össze az e-maileket, vagy éppen készítsen nekünk egy piackutatást. Azonban az ügynökök már kinyitják az Automated intelligence és az Autonomous Intelligence lehetőségeit is. Például át lehet nézni az összes bérlői szerződést az automatizációval, sőt, megválaszolhatjuk az összes bérlői kérdést egy saját tudásbázisból dolgozó ügynökkel, vagy éppen beszállítói ajánlatokat kérhetünk be
– mondja az Economx érdeklődésére Szertics Gergely, az AI Partners alapítója és ügyvezetője, az AI Summit konferencia előadója.
Árnyak között járunk
Vagyis az ügynöki mesterséges intelligencia ígéretesen átalakíthatja az ingatlanpiaci műveleteket, növelheti a hatékonyságot és új bevételi forrásokat nyithat meg. Ugyanakkor nehéz kérdéseket is felvet az irányítással, a megfeleléssel és magával az emberi munka természetével kapcsolatban. Az MI által generált „hallucinációk” kockázata ugyanis katasztrofális lehet, például, ha tévesen nem létező lakásokat, ingatlanokat listáz, vagy rosszul számítja ki a pénzügyi adatokat.
Egyes feladatok automatizálása során a generált tartalom hamis vagy félrevezető is lehet, amely potenciálisan károsíthatja a vállalat hírnevét vagy költséges pereket idézhet elő. A szellemi tulajdonnal kapcsolatos kérdések, a nem szándékos algoritmikus torzítások és a „hallucinációk” lehetősége mind potenciális felelősségként szerepel. Vagyis az „ember” szigorú adatellenőrzéssel tartja fenn a felügyeletet, nehogy döntő hibákat kövessen el az MI.
A chatbotként használt felhasználási eseteknél komoly esélye van a hallucinációnak, de a modern technikákkal már nagyban kiküszöbölhetők. A fő veszélyt inkább abban látom, hogy nem tudjuk: milyen problémára milyen eszköztár használható jól, hogyan lehet biztonságosan, akár saját szervereken futtatni ezeket, vagyis, ha lemaradunk mondjuk egy évvel, amikor még igazak voltak ezek a problémák. Azonban az automatizáció még jobban felerősíti a sérülékenységi kockázatokat, mert ha például a bejövő számlánkat automatikusan feldolgozzuk MI-vel, akkor bizony az MI minden bejövő számlára rá fog kattintani, akkor is, ha az egyébként egy vírus. Új támadási felületek keletkeznek a fantasztikus hatékonyságnövelési lehetőségekkel, amelyek ellen védekezni kell
– hangsúlyozza Szertics Gergely, az AI Partners alapítója és ügyvezetője.
A fejlett MI telepítése kiberbiztonsági sebezhetőségeket is okozhat, ezért az átláthatóság és a megfelelés központi szerepet játszik. A részletes auditnaplók és a beépített védőkorlátok biztosítják, hogy az MI ügynökök a szabályozási kereteken belül járjanak el. Az ingatlankezelőknek pontosan kell látniuk, hogy milyen döntéseket és miért hoztak az ügynökök.
Új korszak hajnalán
Azonban ahogy az ügynöki mesterséges intelligencia a kísérleti fázisból az operatív valóságba kerül, egy dolog egyre világosabbá válik: az ingatlanszektorban és azon túl a passzív digitális asszisztensek korszaka véget ér, és eljön az autonóm digitális munkatársak kora.
A cél nem az, hogy egyik napról a másikra rákényszerítsék a mesterséges intelligenciát a csapatokra, hanem az, hogy az ingatlankezelők a saját tempójukban és kényelmi szintjükön alkalmazhassák az új eszközöket. A vállalatok kiválaszthatják, hogy mely feladatokat kezelje a mesterséges intelligencia, és melyek maradjanak embereknél.
Az MI ügynökökkel való automatizációval egy sokkal kontrolláltabb és tervezettebb lehetőség nyílik meg a hatékonyság növelésre. A legújabb technológiák pedig már megnyitják a lehetőségét az Autonomous Intelligence felé is, amely már önállóan dönti el, hogy egy komplex problémát hogyan menedzsel, milyen eszközöket használ, ami már most kiváló új piaci lehetőségeket kínál kutatásra, vagy éppen a versenytársak folyamatos elemzésére. Bár még most kezdünk hozzászokni a ChatGPT-szerű nyelvi modellek képességeihez és veszélyeihez, a következő generációs technológiák már kezdik meghaladni ezt is
– teszi hozzá Szertics Gergely.
A vállalatok a hatékonyságra és a bevételnövekedésre összpontosítanak, amikor MI-ügynöki stratégiáiról van szó. Az adatvédelemmel, a szabályozási megfeleléssel és az adatminőséggel kapcsolatos aggodalmak miatt a vezetőknek folyamatosan figyelniük kell az adaptáció előrehaladtával.