Megérkezett Magyarországra a Voxa, Európa egyik vezető hangoskönyv- és e-könyv streaming szolgáltatója. A vállalat 2026 végéig 3 millió euró (több mint 1,2 milliárd forint) értékű beruházást tervez a magyar piacon, amely a helyi tartalomgyártásra, a márkaismertség építésére és egy erős hazai csapat kiépítésére összpontosít.

Jó befektetés a 60 milliárdos magyar piac

Bár Magyarország népessége kisebb, mint Olaszországé vagy Spanyolországé, minden növekedési jelzőszám kedvező: erősek az olvasási szokások, aktív kiadói ökoszisztéma működik ezen a piacon, és mély a kulturális kötődés is a könyvekhez. 

„2023-ban a magyar könyvpiac mérete meghaladta a 64 milliárd forintot, és közel 16 ezer új cím jelent meg. Ez figyelemre méltó adat egy majdnem tízmilliós ország esetében” 

– mondta az Economxnak a VOXA ügyvezetője.

Dan Vidrascu hozzátette, Magyarországon az olvasási szint erős, és megközelíti az európai átlagot. Az Eurobarometer adatai szerint a magyar felnőttek mintegy 51 százaléka olvas el legalább egy könyvet évente, ami nagyon közel áll az EU 52,8 százalékos átlagához. Különösen biztató, hogy Magyarország több délkelet-európai országot is megelőz – például Görögországot (43 százalék) és Bulgáriát (38 százalék) –, sőt néhány nyugat-európai piacot is, mint például Olaszországot, ahol az olvasási arány 35–39 százalék között mozog. Az ügyvezető szerint ezek a számok élénk olvasási kultúrát tükröznek Magyarországon, és azt mutatják, hogy a piacban szenvedély és valódi lehetőség is rejlik.

A magyarok szokásaira szabják a kínálatot

Ugyanakkor a hozzáférhetőség kulcsszerepet játszik e lehetőség kibontásában. A Voxa havi előfizetési díja nagyjából egyetlen nyomtatott könyv árának felel meg, így az elkötelezett irodalomkedvelők számára elérhető áron biztosítja a több mint 200 ezer címből álló kínálathoz való hozzáférést.

A cég 3 millió eurós befektetést tervez Magyarországon, ami magába foglalja a tartalomgyártást, a technológiát és a marketinget is. 

„Bár a pontos arányok idővel változhatnak, arra számítunk, hogy valamivel nagyobb rész jut majd a helyi tartalomgyártásra, mivel egy átfogó magyar nyelvű katalógust építünk. A marketingaktivitások kulcsfontosságúak a piacra lépésünk kezdeti szakaszában a márkánk megismertetése és a bizalom kialakításához, míg a technológiai beruházások biztosítják, hogy a platformunkat a zökkenőmentes és élvezetes felhasználói élmény fenntartása mellett tudjuk skálázni” – közölte Dan Vidrascu.

De mégis miben más ez, mint a többi hasonló platform? A Voxa a rugalmasságával és a piacorientált szemléletével különbözteti meg magát a versenytársaitól. Az ügyvezető elmondta, hogy míg a legtöbb globális platform központi stratégiát követ, ez a cég nem egységes szabályok alapján működik az egyes országokban: minden piac más, így a Voxa is az.

Dan Vidrascu szerint nagy a potenciál a magyar piacban
Kép: Economx

Vidrascu kiemelte, hogy az egyedi ügyfélszerzési és megtartási folyamatoktól kezdve a lokalizált árképzésen és tartalomstratégián át a modellt és a felhasználói élményt mindig a helyi szokásokhoz és elvárásokhoz igazítják. Ötvözik egy nemzetközi platform méretét egy helyi szereplő agilitásával. Ez a megközelítés magában foglalja a lokális tartalmakba való befektetést, a helyi kultúrát tükröző partnerségek kiépítését, valamint a termék folyamatos fejlesztését a valós felhasználói visszajelzések alapján.
A korlátlan előfizetés modellje sok előnyt kínál a felhasználónak, de üzletileg kockázatos is lehet. Adja magát a kérdés: hogyan biztosítják a fenntartható működést hosszú távon?

„A korlátlan modell fenntarthatósága a stratégiai tartalomlicencelésből, az okos adatfelhasználásból és a kiadókkal kialakított szoros partnerségekből ered. Folyamatosan elemezzük a hallgatási szokásokat, hogy optimalizáljuk a katalógusunkat és a költségeinket” – közölte az ügyvezető. Ugyanakkor eredeti tartalmak előállításába is fektetnek be pénzt: exkluzív produkciókba, amelyek erősítik a felhasználói lojalitást, és növelik a jogok és az értékteremtés feletti kontrollt. A megtartás szintén kulcsfontosságú: friss, releváns történetekkel tartják aktívan a felhasználókat, ezzel biztosítva a hosszú távú fenntarthatóságot.

Már itt az AI, az olvasásnál még mindig az ember van fókuszban

A hangoskönyvek és a podcastek tarolnak itthon és a nemzetközi piacon is, ám egészen biztos, hogy izz nem áll meg az audiotartalom-gyártás fejlődése, s ebben komoly verseny is zajlik.

„Az előttünk álló valódi kihívás nem a technológia, hanem a felhasználók figyelmének az elnyerése. Már nem csak a könyvekkel versenyzünk, hanem a TikTokkal, podcastokkal, játékokkal és a tartalmakban való végtelen görgetést kínáló appokkal. A nyertesek azok lesznek, akik az intelligens felfedezést kreativitással, gondos válogatással és hiteles történetmeséléssel ötvözik, hogy kiérdemeljék vele az emberek idejét”

– mondta lapunknak Dan Vidrascu.

Jelezte, a mesterséges intelligencia egyre inkább személyre szabja majd a hallgatási élményeket, megértve minden hallgató hangulatát, pillanatát és preferenciáit, hogy a megfelelő történetet a megfelelő időben kínálja. Bár az MI-alapú gyártás része lesz az appon VOXA-n belüli felfedezési folyamatnak, és lehetővé teszi, hogy gyorsabban bővítsük a katalógust, a prioritás továbbra is az emberi narrációval készült hangoskönyvek létrehozása lesz, a legismertebb és leginkább felismerhető hangok bevonásával.

A személyre szabáson túl a következő hullám a formátuminnovációról fog szólni. „Arra számítunk, hogy egyre több interaktív és többformátumú élmény jelenik meg, ahol a hang zökkenőmentesen kapcsolódik a szöveghez, videóhoz vagy akár kiterjesztett környezetekhez” – húzta alá az ügyvezető.

Partnerség a Librivel

A vállalat tájékoztatása szerint a Libri Csoporttal kötött stratégiai együttműködés révén a legnépszerűbb hazai bestsellerek is azonnal elérhetők lesznek hangoskönyv formátumban.
Egy virágzó digitáliskönyv-piac első lépése egy kellően nagy katalógus kialakítása. A VOXA amerikai hangoskönyv-katalógusa körülbelül egymillió címet tartalmaz, míg a spanyol mintegy 40 ezer címet. Magyarországon ezeknél egyelőre még alacsonyabb a kínálat, ezért az elsődleges cél a címek sokszínűségének megteremtése. 

Kép: Economx

„Ez jelenti a legnagyobb lehetőséget a Librivel való együttműködésünkben – a kiadó gazdag nyomtatottkönyv-kínálatát hangos formátumban elérhetővé tenni” – közölte Dan Vidrascu.
Ezzel párhuzamosan a Voxa aktívan együttműködik a egy sor más könyvkiadópartnerrel, köztük a Mojzerrel, a 21. Század Kiadóval és a Dopaminnal is.

A cél az, hogy minden kiadót bevonjanak abba, hogy felismerjék, miért is előnyös számukra egy ütős hangoskönyv-katalógust fenntartani. Szeretnének létrehozni egy sokszínű és befogadó könyvtárat, amely reprezentálja a magyar irodalom sokszínűségét, és a hallgatók egyaránt felfedezhetnek benne helyi hangokat és a nemzetközi sikerkönyveket is.

A magyar hallgatók olyan neves szerzők műveit élvezhetik hangoskönyvként, mint Szabó Magda,  Grecsó Krisztián, Náray Tamás vagy Frei Tamás. Többek közt olyan elismert és tehetséges színészek előadásában hallhatják a műveket, mint Fullajtár Andrea, Hegedűs D. Géza, Epres Attila vagy Balla Eszter.

A kínálatban találkozhatunk a közkedvelt magyar szerzők mellett, a The New York Times bestsellereivel és több, kulturálisan is meghatározó külföldi alkotással is.