Véget vetett a bíróság benzinárstop óta húzódó üzemanyag-háborúnak, miután a Fővárosi Törvényszék Közigazgatási Kollégiuma elutasította a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) keresetét és megerősítette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) korábbi döntését. A felperes FBSZ arra kérte a bíróságot, hogy semmisítse meg az alperes GVH – egy üzemanyag-nagykereskedővel, nevezetesen a Mol Nyrt.-vel kapcsolatban hozott – végzését és kötelezze őt a versenyfelügyeleti eljárás haladéktalan, de legkésőbb 30 napon belül történő elrendelésére. Ehhez képest a 105.K.704120/2024 számú versenyügyben eljáró Fővárosi Törvényszék jogerős ítéletében mindenben a hatóságnak adott igazat a Tölgyfa utcai tárgyalóteremben.
Benzinárstop: 480 forint literenként
Emlékezhetünk, hogy a benzinárstop Magyarországon 2021. november 15-től csaknem 13 hónapig volt hatályban, a kivezetésről egy rendhagyó, késő esti kormányinfón közösen adott tájékoztatást 2022. december 6-án Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol-elnök-vezérigazgatója. Az intézkedést az energiapiac erőteljes drágulása okozta, de szerepet játszott benne az infláció mérséklése, mint ahogy a fizetőképes kereslet védelme, a lakosság terheinek csökkentése, illetve a gazdasági stabilitás fenntartása is.
Csakhogy egy esztendő múltán már importkényszerrel párosuló ellátási zavarok mutatkoztak, fenntarthatatlanná vált a helyzet, így az ársapka feloldása mellett döntöttek. A két dátum közötti időszakban kötelezően 480 forintos literáron kellett adni a 95-ös benzint és a gázolajat. Viszonyításképp a hatósági árak megszűnésének másnapján, 2022. december 7-től a Mol irányadó ára 641 forint volt a benzin, 699 pedig a dízel vonatkozásában. Csaknem három évvel később, manapság mindkét üzemanyagtípus bőven 600 forint alatti literáron érhető el a töltőállomások jelentős részén.
Fontos előzmény: miután az üzemanyag nagykereskedelmi, tehát beszerzési ára meghaladta a kiskereskedelmi árat, a kormány 2022 februárjában a nagyker árat is 480 forint/literben maximálta. Ennek hatására minden más nagykereskedő kivonult a hazai piacról. Csak a Mol maradt talpon.
Az ügy azért maradhatott még terítéken, mert a kis benzinkutak a versenyhivatalhoz fordultak, miután azt sérelmezték, hogy álláspontjuk szerint a Mol „méltánytalanul kedvezőtlen feltételeket biztosított” számukra az említett időszakban. Kifogásolták a volumen korlátozását, és azt is, hogy maguknak kellett gondoskodniuk az üzemanyagadagok elszállításáról.
Miután a GVH minden körülményt mérlegre téve arra jutott, hogy nincs mit vizsgálni, az FBSZ ebbe nem törődött bele, és bírósághoz fordult. Ekkor 2024 novemberét írtuk, majdnem egy újabb évet kellett tehát várni, hogy pont kerüljön a történet végére.
Részletesen feltérképezte a piacot a GVH
Lapunk érdeklődésére a versenyhivataltól az alábbi tájékoztatást kaptuk:
- A GVH bejelentés alapján folytatott eljárásban vizsgálta a Mol Nyrt. piaci magatartását az úgynevezett benzinárstop időszakában a független kutak kiszolgálásával kapcsolatban.
- A versenyhivatal vizsgálói részletesen és alaposan megvizsgálták a bejelentést, egyebekben adatokat kértek mind a bejelentőtől, mind a bejelentett vállalkozástól, figyelembe vették a beérkezett adatszolgáltatások információit, a rendelkezésre álló egyéb dokumentumokat, és értékelték a releváns tényeket.
- A GVH vizsgálói részletesen feltérképezték az adott piacot, az érintett vállalkozás(ok) piaci szerepét, illetve a vizsgált időszakban a piaci helyzetet is. A részletes eljárás során a versenyhivatal azt állapította meg, hogy a Mol sérelmezett magatartásai valószínűsíthetően a piaci kényszerhelyzetre adott, objektív és racionális érvekkel alátámasztható intézkedések voltak.
- A versenyhivatal vizsgálói a feltárt információk alapján egyértelműen megállapították, hogy a cég a bejelentésben vélt gazdasági erőfölénnyel való visszaélésekkel kifejezetten ellentétes lépéseket tett a stabil üzemanyag-ellátás fenntartása érdekében.
- A GVH megállapította azt is, hogy a bejelentett magatartásokkal okozott versenyhátrány valószínűsíthetően nem volt alátámasztott.
- A bejelentés alapján folytatott eljárásában a GVH arra a megállapításra jutott, hogy a versenyfelügyeleti eljárás indításának feltételei nem álltak fenn. A Mol Nyrt. valószínűsíthetően nem követte el a bejelentésben kifogásolt jogsértéseket.
Érdekesség, hogy a Gazdasági Versenyhivatal eljárásától függetlenül az ügyet az Európai Bizottság versenypolitikai főigazgatósága (DG COMP) is – többek között az Európai Unió tagállamai közötti kereskedelmi szempontból is – vizsgálta. Az uniós testület ugyanakkor az esetet nem adta át a GVH-nak, azt saját eljárása keretében vizsgálta és lezárta.
Magyarország üzemanyag-ellátása volt a tét
Mindezek után a Fővárosi Törvényszék Közigazgatási Kollégiuma a 2025. október 16-i ítéletében kimondta, hogy a versenyhivatal az eljárása során mindenben a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően járt el, a GVH vizsgálói helyes döntést hoztak, illetve a bíróság a Mol Nyrt. piac magatartásával kapcsolatban is megerősítette a nemzeti versenyhatóság döntését, illetve megállapításait.
Az olajipari vállalat – amely maximálisan együttműködött a hatóságokkal – az ügy korábbi szakaszában már világossá tette, hogy milyen álláspontot képvisel:
Az adott nagyon nehéz piaci körülmények között a Mol feladata és célja volt, hogy biztosítsa az ország üzemanyag-ellátását. Valós veszély volt, hogy termékhiány alakuljon ki az országban. A Molnak erőn felül kellett teljesítenie annak érdekében, hogy az ország minden pontjára tudjon szállítani, és egészében elérhető legyen az üzemanyag. Mindezt úgy, hogy ebben a rendkívüli időszakban betartsa a vállalat a versenyjogi szabályokat.
Rávilágítottak, hogy az üzemanyag iránt nagyon megugrott a kereslet, jelentősen visszaesett a külföldről érkező mennyiség, és a Mol volt az egyetlen piaci szereplő, amely képes volt stabilan kiszolgálni az igényeket.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Az évtized üzlete volt, ha ilyen autót vett - sok magyar örülhet, hogy bevállalta az egykor lenézett márkát
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Dührohamot kapott a Tesla-vezér: 120 milliós bírság után az EU teljes megszüntetését követeli
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Dráma a tengeren: csapdába esett az orosz szellemhajó teljes legénysége
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban
Magyarországon nem jó betegnek lenni: riasztó adatok az egészségügyről
Hihetetlen módszerekkel csalnak a tanulók a forgalmi vizsgán, majd veszélyeztetik a forgalmat az utakon