Egyre komolyabb problémát jelentenek a repülőgépeken az utastérbe beszivárgó mérgező gázok, ennek ellenére nincsen egységes megoldás a csökkentésükre - hívta fel a figyelmet összeállításában a The Wall Street Journal.
A lap több alkalmat is felidéz, amikor légiutas-kísérők és pilóták a mérgező füst miatt súlyos idegrendszeri károsodást szenvedtek. Andrew Myers, a JetBlue pilótájának esete - aki még 2017-ben kapott füstmérgezést - volt az első, amelyet a bíróság közvetlenül összefüggésbe hozott a mérgező gázok belégzésével és annak hosszú távú egészségügyi következményeivel az Egyesült Államokban. A pilótánál tartósan fejfájásokat, dadogást és eszméletvesztést okozott a füst.
Legutóbb pedig idén február 24-én a Delta légitársaság dél-karolinai járatát kellett visszairányítani Atlantába, miután a szivárgó olaj okozta mérgező füst betöltötte a repülőgép teljes fedélzetét.
A „fume events” jelensége az utóbbi években egyre gyakoribbá vált. A mérgező füstök hatása lehet rövid távú, enyhe, de hosszú távon súlyos, például agyi vagy idegrendszeri károsodásokat is okozhatnak
- mutatott rá a cikket idézve a Telex.
A mérgező gázok leggyakrabban olajszivárgás miatt keletkeznek, amikor a szivárgó olaj a nagy hőmérsékleten elpárolog, és toxikus vegyületek, köztük neurotoxinok és szén-monoxid kerülnek a levegőbe, ezek pedig bekerülhetnek az utastérbe is.
A nagy gyártók, mint a Boeing és az Airbus, valamint az amerikai és európai légiközlekedési hatóságok (FAA és EASA) azt állítják, hogy az általuk készített repülőgépek megfelelnek az összes vonatkozó biztonsági előírásnak, és a kabin levegője biztonságos.
A legtöbb ilyen szivárgásos eset egyébként az Airbus A320 típusú repülőgépeknél történt, amelyek a legnépszerűbbek a világon.