Pulzus Kutató a Napi.hu megbízásából arra kereste a választ, az emberek ellenőrzik-e az online árfigyelő árait mielőtt bevásárolni indulnak. Az ezer fő megkérdezésével végzett kutatás eredménye azt mutatja, hogy a legtöbben – a válaszadók 55 százaléka – feleslegesnek tartják az árösszehasonlítást, és nem szerzik be más más helyen az adott élelmiszert csak azért, mert alacsonyabb az ára.

A válaszadók negyede nem tudott róla, hogy működik ilyen árösszehasonlító oldal. A Pulzus kutatásában részt vevők mindössze 15 százaléka nyilatkozott arról, használja az infláció ellen bevetett fegyvert.

A július óta működő online árfigyelő elsősorban az infláció leszorítását segíti, a piaci verseny ösztönzésével
Kép: Pulzus

Az augusztus első két napján végzett felmérés eredménye azt mutatja, a júliusi induláskor óriási érdeklődés kísérte a weboldalt, ám mostanra jóval kevesebben ellenőrzik így az üzletek kínálatát. A hivatalos közlés szerint júliusban több mint 650 ezren keresték fel a portált.

Hamarosan újabb termékekkel bővülhet az online árfigyelő rendszer

Július eleji indulása óta több mint 650 ezren keresték fel az online árfigyelő oldalt, ezt pedig határozott sikerként könyveli el a Gazdasági Versenyhivatal. Bővebben >>>

Az online árfigyelő rendszer célja ugyanakkor a piaci árak összehasonlítása és a fogyasztók folyamatos tájékoztatása. Az adatokat a CBA kivételével az összes üzletlánc beküldi, ám az a boltok számára is csak élesben derül ki, egy adott termék hol mennyibe kerül.

Az online árfigyelőtől csökken tovább az infláció 

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium korábban közölte, hogy 2023. július 1. és 26. között a 62 kategóriából 53-ban csökkentek a termékek átlagárai.

A 62 csoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4 százalékkal mérséklődtek, amelynek csaknem 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve két százalékpont körüli élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehetKözponti Statisztikai Hivatal fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.

Az idősek és a férfiak a legtudatosabbak

A Napi.hu megbízásából készített felmérés eredményeiből az is kiolvasható, hogy érdemi különbség nincs az életkor, a nem, a településméret és a végzettség szerint.

Az árfigyelő a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező válaszadók körében népszerűbb (18 százalék), mint a közép- és alapfokú végzettségűeknél (14 százalék).

A tudatos vásárlást segítő online eszköz az eredmények szerint továbbra is az idősek körben a népszerűbb, bár a megkérdezett 60 év felettiek 62 százaléka nem használja, vagy feleslegesnek tartja. A fiatalok közel 30 százaléka nem értesült az árfigyelő rendszer indulásáról. A fiatalok a legnyitottabbak az árfigyelésre: míg a többség nem bízik a kutatásban, a 18-39 év közöttieknek csak a fele tartja feleslegesnek az árfigyelőt.

Az online árfigyelő inkább az idősebb vásárlóknak okozott örömet, 
Kép: Pulzus

Azoknak az aránya is magas volt a 39 évnél fiatalabbak körében, akik nem kívántak válaszolni a kérdésre.

Budapest figyel oda leginkább az árakra

Az árfigyelő rendszert a fővárosi lakosok 18 százaléka használja. Szintén Budapesten a legnagyobb az elutasítottsága is az árfigyelőnek. A Pulzus kutató eredménye azt is megmutatta, hogy a vármegyeszékhelyek a legkevésbé érdeklődők az árösszehasonlításról.

Érdekes eredmény, hogy a férfiak nagyobb részben válaszolták azt, ismerik az árszemlélőt, és azt is, hogy a bevásárlás előtt összevetik, hol a legolcsóbb az élelmiszer.