A nyugati szankciók elvágták a külföldi gyártmányú repülőgépekhez és alkatrészekhez való hozzáférést Oroszország 2022 februári ukrajnai inváziója után.

Így az orosz légitársaságoknak több mint 700, többnyire Airbus, illetve Boeing repülőgép alkatrészeit kell beszerezniük közvetett import útvonalakon.

Az orosz hatóságok most a szankciók enyhítéséről próbálnak tárgyalni, különösen az alkatrészekre vonatkozóan, amelyek szerintük kritikus fontosságúak a repülésbiztonság szempontjából – mondta el egy orosz légiközlekedési ágazatbeli forrás a Reutersnek.

Emberi életek veszélyeztetése

Oroszország kérelme élénk vitára adhat okot a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) kedden kezdődő montreali közgyűlésén, amely globális biztonsági előírásokat határoz meg a polgári repülés számára.

A benyújtott munkaanyagokban Moszkva kijelentette, hogy a szankciók ellentétesek a globális szabályokkal, ráadásul az Egyesült Államok a múlt héten feloldotta a Belavia fehérorosz állami légitársasággal szembeni szankciókat.

A világ legnagyobb országaként Oroszország nagymértékben függ a kereskedelmi repülőgépektől a belföldi áru- és személyszállítás terén 11 időzónájában, de a közelmúltbeli incidensek arra utalnak, hogy az orosz flotta állapota romlik.

  • Július végén egy szovjet korabeli, 1976-ban gyártott Antonov An-24-es repülőgép zuhant le Oroszország távol-keleti részén. A fedélzeten tartózkodó mind a 48 utas életét vesztette. 
  • Néhány nappal később az orosz Aeroflot légitársaság több tucat járatot állított le egy súlyos kibertámadást követően.

„A jogellenes kényszerítő intézkedések sértik az emberi szabad mozgáshoz való jogot, nemzetiségtől és állampolgárságtól függetlenül...Az ICAO köteles minden gyakorlati intézkedést megtenni annak megakadályozására, hogy az államok politikailag elfogult, diszkriminatív és kényszerítő intézkedéseket alkalmazzanak a nemzetközi polgári repülés területén”

– áll egy orosz munkadokumentumban.

Elöregedő repülőgépek

A dokumentumok bírálják

  • 37 állam légterének lezárását az orosz légitársaságok repülési műveletei előtt,
  • az orosz légitársaságok által üzemeltetett repülőgépek légialkalmassági bizonyítványainak felfüggesztését,
  • valamint a repülőgépek karbantartásának és biztosításának tilalmát is.

Az orosz Boeing és Airbus repülőgépflotta öregszik, és nem minden alkatrész importálható az úgynevezett „szürke” rendszereken keresztül

mondta az orosz légiközlekedési forrás a Reutersnek –, ami azt jelenti, hogy a nyugati repülőgépek jelentős része a földön maradhat.

„Ha a közeljövőben lezuhan egy orosz Boeing vagy Airbus, és emberek halnak meg – mi lesz akkor? Mindenesetre a szankciókat fogják hibáztatni”

– mondta a forrás.