Az elektromos autók gyorstöltőinek kábeleit levágó tolvajok mára országos problémává váltak Nagy-Britanniában. A szakértők szerint az elmúlt két évben kezdődött, ilyen fajta lopások elszaporodását a réz felvásárlási árának jelentős emelkedése válthatta ki, amire a szervezett bűnözés is felfigyelt.
Az elektromos kábelekben széles körben használt fém ára a múlt héten tonnánként 11 ezer dollárra, mintegy 3,7 millió forintra emelkedett, szemben a három évvel ezelőtti körülbelül 7500 dollárral, közel 2,5 millió forinttal.
Minden kábel csak körülbelül 13500 forint értékű rézből áll, az okozott kár javítása ennek sokszorosa.
Az Osprey, Nagy-Britannia egyik legnagyobb töltőhálózata, azt állítja, hogy először 2023 végén találkozott ilyen esettel, de azóta az esetek száma folyamatosan nőtt, a regionális jelenségből országossá nőtte ki magát.
Az Osprey becslése szerint idén nyáron az Egyesült Királyság 17 ezer gyors- és ultragyors töltőállomásának egytizede nem működött kábellopások miatt.
Az InstaVolt, Nagy-Britannia legnagyobb gyorstöltő hálózata szerint 2023 óta 990 kábelt loptak el – ezek többségét idén. Delvin Lane, a cég vezérigazgatója szerint a töltőket általában 24 órán belül megjavítják.
„Még mindig jelentősen növekszünk. De ha állandóan a kábelelvágásokra koncentrálsz... Természetesen az eltereli a figyelmet. Ez abszolút eltereli a figyelmet. Frusztráló a sofőrök számára.”
– fűzte hozzá.
A töltőállomásokat üzemeltető cégek az év nagy részét a biztonsági fejlesztésekre összpontosították, hogy megpróbálják megelőzni a további lopásokat.
- Az Osprey kifejlesztett egy elvágott kábelekhez csatlakoztatott riasztórendszert, amely állításuk szerint már elijesztette a tolvajokat.
- Az InstaVolt GPS-követőket szerelt be töltőibe, így a személyzet nyomon követheti a kábeleket, amikor a bűnözők elmenekülnek.
- A legtöbb vállalat ma már páncélozott kábelköpennyel védi a kábeleket, ami megnehezíti azok háztartási tárgyakkal történő elvágását, emellett CCTV-t telepít és fizikai biztonsági szolgálatot is alkalmaz.
Bizonyos esetekben ez sikeresnek bizonyult. De ennek ára van.
A legtöbb töltőállomás-üzemeltető cég veszteséges, mivel jelentős összegeket költenek a hálózat bővítésére, és néhányan idén kénytelenek voltak a meglévő telephelyeik biztonságának javítására összpontosítani a figyelmüket.
Az elektromos járművek töltőállomásait figyelő Zapmap elektromos járműalkalmazás szerint 2024-ben havi 1615 állomást telepítettek, szemben az idei havi 1369-cel.
Ha továbbra is a töltőállomásokat veszik célba, az visszavetheti az elektromos autók iránti keresletet.
Az elektromos járművek rekordot jelentő, 23,3 százalékos részesedést tettek ki az új autóeladásokból a briteknél szeptemberben.
Ám a hibás töltők egyre gyakoribb látványt nyújtanak Nagy-Britannia útjain, az autósok meggondolhatják magukat, hogy belevágjanak-e az elektromosjármű-forradalomba
– számolt be róla a The Telegraph.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Az évtized üzlete volt, ha ilyen autót vett - sok magyar örülhet, hogy bevállalta az egykor lenézett márkát
Dührohamot kapott a Tesla-vezér: 120 milliós bírság után az EU teljes megszüntetését követeli
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Dráma a tengeren: csapdába esett az orosz szellemhajó teljes legénysége
Magyarországon nem jó betegnek lenni: riasztó adatok az egészségügyről
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban