Még mindig az alacsonyabb árfekvésű autók alkotják az eladásra kínált gépkocsik hirdetéseinek zömét, az átlagár azonban egyre feljebb tornássza magát – derül ki a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) első közös felméréséből.
Az adatok szerint
a gépkocsi-hirdetések közel 40 százaléka a 2,5 millió forint alatti árkategóriába esik, és több mint egynegyede (26,4 százalék) a 2,5–5 millió forintos sávba tartozik.
Vagyis a kínálat zöme még mindig az alacsonyabb árfekvésű autókból áll.
Ugyanakkor a 10 millió forint fölötti kategória is egyre hangsúlyosabbá válik: ezek a prémium vagy újabb modellek már 13,4 százalékos arányban szerepelnek a kínálatban, ami egy hónap alatt is több mint fél százalékpontos növekedést jelent.
Ezzel párhuzamosan az átlagos kínálati ár is emelkedett: egy hónap alatt 70 ezer forinttal lett magasabb, jelenleg 5 490 000 forinton áll.
A szakemberek szerint az árak lassú, de folyamatos emelkedése hosszabb távon komoly hatással lehet a vásárlási döntésekre, különösen azok számára, akik 3–5 millió forintos keretből keresnek megfelelő autót.
Az adatok azonban nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is sokat elmondanak.
Meghajtás szerint a hirdetések felét továbbra is benzines autók teszik ki – ezekből májusban több mint 54 ezer került fel az oldalra. A dízelek aránya 42 százalék körüli, viszont ami igazán figyelemre méltó:
az elektromos és hibrid meghajtású autók száma hónapról hónapra látványosan nő.
Májusban az elektromos autók kínálata 5,9 százalékkal, a hibrideké pedig 6,5 százalékkal emelkedett áprilishoz képest. Ez azt jelzi, hogy bár még mindig kisebbségben vannak a zöld járművek, a környezettudatos technológiák iránti kereslet egyre inkább megjelenik a használtpiacon is.
Ami pedig az eladásra kínált használt autók kilométeróra-állását illeti: a most publikált adatok alapján
a dízelautók átlagos futásteljesítménye 221 ezer kilométer, míg a benzines modelleké „csak” 157 ezer.
Ez közel 41 százalékos különbség, ami rávilágít arra is, hogy a dízelek jellemzően hosszabb távokra használt járművek, így vásárlás előtt érdemes alaposan mérlegelni, hogy számunkra milyen használati cél a releváns. Ugyanakkor az sem mindegy, hogy ezek a dízelek átlagosan két évvel fiatalabbak is – vagyis kevesebb év alatt tettek meg több kilométert – mutatnak rá a felmérés készítői.