Az Európai Unió energiacímkézési rendszere 2021. március 1-jétől tért vissza az A-tól G-ig terjedő  energiaosztály-skálához, amely a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, valamint a gyártók  hatékonyabb termékfejlesztését hivatott elősegíteni. A szabályozás

  • a mosogatógépekre,
  • a mosógépekre,
  • a mosó-szárítógépekre,
  • a hűtőkre,
  • a fényforrásokra
  • és a televíziókra, monitorokra 

terjed ki – derül ki a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) közleményéből.

A módosítás részeként 2025. július 1-jétől pedig már a háztartási szárítógépek is kizárólag az új  típusú energiacímkével kerülhetnek forgalomba. Ezzel párhuzamosan az ökodizájn-szabályozás is  szigorodott: ettől az időponttól kezdve kizárólag energiahatékony, hőszivattyús szárítógépek  hozhatók forgalomba. 

A háztartási szárítógépek új címkéjén szerepel többek között a márkanév, a modellazonosító, az  energiahatékonysági osztály (A–G), a 100 szárítási ciklusra vonatkozó energiafogyasztás (kWh), a  kondenzációhatékonysági osztály, a zajkibocsátási szint, az eco program kapacitása és időtartama,  valamint a jogszabályi hivatkozás. Újdonság a QR-kód, amely az Európai Energiacímkézési  Terméknyilvántartásban, az úgynevezett EPREL-adatbázisban elérhető részletes termékadatlaphoz  vezet. 

Az NKFH szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok folyamatosan ellenőrzik az  energiacímkézési szabályok betartását. Idén tavasszal a hűtők, a fagyasztók és a bortárolók átfogó  ellenőrzésére került sor. A kormányhivatalok

országosan összesen 172 ellenőrzést folytattak le,  jogszabálysértést 56 esetben állapítottak meg, ami az összes ellenőrzés egyharmadát tette ki. A  webáruházakban 63 százalékos volt a kifogásolási arány, míg a hagyományos boltokban jóval kedvezőbb  tapasztalatokat szerzett a hatóság. 

A vizsgálat során 2025 különböző fajtájú termék került ellenőrzés alá, ezek negyedénél merült fel  valamilyen jogsértés. A hagyományos üzletekben szinte minden termék rendelkezett  energiacímkével, ezzel szemben az online áruházak esetében a címkék 15 százalékánál hiányzott a  megjelenítés. Kedvezőtlenebb adat, hogy a termékismertető adatlapok az online platformokon  41 százalékban nem voltak elérhetők. A hatóság megállapította, hogy bár a szállítók biztosítják a  szükséges dokumentumokat, azok feltöltése és megjelenítése sok esetben elmarad a webáruházak részéről.

A hatóság kiemelt figyelmet fordított a vizuális hirdetések és műszaki promóciós anyagok – például  reklámok, szórólapok, prospektusok – megfelelőségére is. A vizsgálatok szerint ezek 22 százalékánál hiányzott az energiahatékonysági osztály feltüntetése, vagy nem volt megfelelő a megjelenítés. 

Az NKFH felhívja a forgalmazók figyelmét, hogy az energiacímkézési és termékinformációs  kötelezettségek nemcsak a bolti forgalmazásra, hanem az online kereskedelemre, valamint minden reklámfelületre kiterjednek. A jogsértések megelőzése érdekében a hatóság folyamatosan  figyelemmel kíséri a piaci szereplők tevékenységét, és minden szükséges intézkedést megtesz a  jogszabályok betartatása érdekében.