Egyre népszerűbbek azok az aukciók, amelyeken a légitársaságoknál elveszett poggyászokra lehet licitálni. Ilyenkor ütött-kopott vagy éppen elegáns, márkás bőröndöket kaparinthatnak meg a legtöbbet ajánlók, akik ezután gyakran az interneten osztják meg azokat az izgalmas pillanatokat, amikor kiderül: értékes kincset, vagy éppen szennyes ruhákat tartogat a táska - számolt be a legújabb trendről a The Guardian.

A lap felidézi, hogy a múltban a légitársaságok általában elégették vagy kidobták az elveszett poggyászokat. Ám Doyle Owens 60 éve egy fenntarthatóbb megoldást talált: 1965-ben megalapította az Unclaimed Baggage nevű vállalkozását, amely az Egyesült Államok fő buszjáratairól, a Trailwaysről és a Greyhoundról, majd később, 1973-ban a légitársaságoktól gyűjtötte össze elveszett tárgyakat, hogy azokat üzletében értékesítse.

„Ha ezek a táskák beszélni tudnának, micsoda történetet mesélhetnének”

– meséli Bryan Owens, aki emlékszik, hogy egyszer egy különösen régi, koszos táskát kapott, amiben egy 40 karátos smaragd volt bebugyolálva. „Ez a legnagyobb drágakő, amit valaha láttam.” Egy másik Gucci bőröndben Kr. e. 1500-ból származó egyiptomi leleteket talált: szkarabeuszoktól és temetkezési maszkoktól kezdve egy mumifikált házi sólyomig több mindent. Csapata felvette akkor a kapcsolatot a New York-i Christie's szakértőivel, akik értékesítették a tárgyakat. 

Az Unclaimed Baggage munkatársai csak idén 32 ezer órát töltöttek azzal, hogy átnézzék az elveszett csomagokat, amelyeket a cég repülőterekről, vasútállomásokról, buszpályaudvarokról, szállodákból és kaszinókból gyűjtött össze. Az elmúlt évben találtak egy török ​​esküvői fejdíszt, egy Eleanor Roosevelt által aláírt, 1944-es keltezésű levelet, egy üveg whiskyt egy konzervált csörgőkígyóval , de volt a szerzeményeik között üvegszem és egy teljes ív felvágatlan 2 dolláros bankjegy is. Leginkább azonban alsóneműket, cipőket, pólókat, blúzokat, farmereket, ruhákat, fejhallgatókat és könyveket találtak. 

A londoni Greasby's jelenleg havonta körülbelül 70-80 bőröndöt hirdet meg aukcióján. A glasgow-i Mulberry Auctions havonta két árverést rendez gazdátlan repülőtéri talált tárgyakból.  A Bristol Commercial Valuers and Auctioneers szintén értékesít elveszett poggyászokat. 

Amikor egyébként egy poggyász nem jut fel egy repülőgépre, először egy adatbázisba kerül, ahonnan nyomon követik a sorsát és átirányítják. Ha a címkék leestek, a kezelők kinyitják a bőröndöt, hogy megnézzék, van-e benne név és telefonszám, vagy van-e beazonosítható tartalom. 

A táskák közel 92 százaléka visszakerül a tulajdonosához, de ha egy poggyászt három hónapig nem vesznek át, akkor egy harmadik félhez küldik.

A szakértők szerint a nemzetközi útvonalakon ötször nagyobb a valószínűsége a poggyászvesztésnek, mint a belföldi járatokon, az esetek 46 százaléka akkor történik, amikor az utas egy másik repülőre száll át. De előfordulhatnak jegyvásárlási hibák, címkézési problémák, poggyászcserék a háttérben, sőt biztonsági aggályok és vámkezelési problémák miatt is félretehetnek egy-egy bőröndöt. 

Nicole Hogg, a SITA, vagyis a légi közlekedési ágazatot kiszolgáló multinacionális informatikai vállalat poggyászért felelős portfólió-igazgatója azt mondta, hogy 

2022-ben világszerte körülbelül 26 millió poggyászt kezeltek rosszul, ami közel nyolc táskát jelent ezerből. Azóta a mesterséges intelligenciát is bevezették a csomagkezelésben, ennek révén 2023-ban sikerült 7,6-ról 6-9-re csökkenteni az ezer utasra vetített elveszett csomagok számát.

A szakember annak érdekében, hogy az elveszett táskák biztosan visszakerüljenek a tulajdonosukhoz, a következő tanácsot adta: „Tedd a neved, telefonszámod és e-mail címed a táskádba, mert mindig megpróbálják kinyitni a táskát, hogy megnézzék, van-e benne valami információ.” Hozzátette, hogy a világ utazóinak fele fekete, kemény oldalú bőröndöket használ, így ezeket a legkönnyebb elveszíteni. "Győződj meg róla, hogy a táskád kitűnik a többi közül egy élénk színnel, címkével vagy matricával. És dobd ki a régi alsóneműd, ha nem akarod, hogy az egész világ lássa" - ajánlotta.