Idén januárban állította üzembe gyáli telephelyén új optikai szortírozó berendezését az eisberg Hungary Kft. A beruházást fél év tervezés előzte meg, és egy hétig tartott a berendezések beépítése.
− Egy igen sokrétű projektet valósítottunk meg az elmúlt időszakban, ugyanis az optikai szortírozó berendezés hatékony kiszolgálása az előkészítő egység és a salátavágó gép cseréjét is indokolttá tette. Az üzem előkészítő, nyersanyag-átvételi, nyersanyagtároló és rekesztároló helyiségeinek átalakítása vált szükségessé, amelyek a gyártási terület közel egyötödét érintették − mondta Gazsi Zoltán, az eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A beruházással szinte párhuzamosan a cég alig 2 éve működésbe helyezett baby leaf (rukkola, madársaláta, egyéb érzékeny levélzetű termékek) mosó és szárító berendezését is nagyobb kapacitásúra cserélte, a régi gépsor az eisberg romániai leányvállalatához került. Az átalakítás és az új gépek beüzemelése egyhetes részleges leállást tett szükségessé, amely időszak alatt a magyar, osztrák és szlovén rendelések több mint fele − közel 70 tonna termék − az eisberg lengyelországi és olaszországi üzemeiben került legyártásra. − Vevőink semmit nem érzékeltek az átépítés miatti rendkívüli üzemmódból, minden termék időben és kiváló minőségben került kiszállításra. Ezzel az eisberg-csoport azt is bebizonyította, hogy termékpótlási (contingency) terve "élesben" is működik − tette hozzá az ügyvezető.
A konyhakész saláta előállításánál lényeges, hogy a gyártó a termékminőségi és élelmiszer-biztonsági szempontok maximalizálása mellett legyen képes kapacitását is növelni. A termék mikrobiológiai tisztaságát a termelők folyamatos ellenőrzésével és a gyártási folyamatok erős napi kontrolljával (alapanyag, mosóvíz, késztermék) az eisberg stabilan magas szinten tartja. − A rendszeres belső és külső laborvizsgálatok azt erősítik meg, hogy mikrobiológiai ellenőrzési rendszerünk a legszigorúbb előírásoknak megfelelően működik, s ebből a továbbiakban sem engedünk − hangsúlyozta.
A nyersanyag szabadföldi termesztésből származik, és termesztés során a legnagyobb gondosság ellenére is sokféle idegen anyag − leggyakrabban falevél, fűszál, kavics, apróbb rovar − kerülhet a salátára. A legnagyobb kihívást a nyitott fejű saláták, mint például a frizé, endívia és a romana jelentik. A betakarítás, szállítás során apró műanyag darabok törhetnek le a tárolásra szolgáló rekeszekről, kartonos szállítás esetén papírmaradványok szennyezhetik a nyersanyagot. − Ahhoz, hogy a gyártási folyamat során az idegen anyagokat nagy biztonsággal ki tudjuk szűrni, komoly minőség- és élelmiszer-biztonsági rendszert üzemeltettünk eddig is. A rendszer biztonságát az optikai osztályozó berendezés üzembe helyezése tovább stabilizálta. A kézi ellenőrzéshez képest sokkal magasabb szinten tudjuk kontrollálni a termék tisztaságát napi 20 tonna késztermék gyártása felett is. Az eisberg az optikai szortírozó beüzemelésével a világon jelenleg elérhető legmagasabb szintű biztonságot nyújtja. Az élelmiszeriparban általánosan használt fémdetektorok csak a fémszennyeződést tudják kiszűrni, ám saláták esetében a szennyező anyagok döntő többsége nem fém eredetű. Annak érdekében, hogy a nyersanyag minél nagyobb hányadát ellenőrizhessük a modern szortírozó egység segítségével, át kellett szerveznünk a napi termelési folyamatainkat, és speciális gépkezelő csapatot kellett betanítanunk, akik napról napra finomítják a receptúrákhoz szükséges beállításokat. Az elmúlt két hónap gyártási tapasztalata megerősítette elvárásainkat: a termelékenységi és kihozatali számok enyhe emelkedése mellett tovább csökkent az eddig is alacsony idegen anyagok miatti reklamációk száma. Az előző évek során átlagosan 90-100 tonna legyártott késztermékre jutott 1 hiba, amely eredmény a szortírozó beüzemelése óta tovább javult. A beruházás tehát jó döntés volt − emelte ki Gazsi Zoltán.
Az eisberg Hungary Kft. évente ötezer tonna konyhakész salátát állít elő, éves forgalma közel négymilliárd forint. A cég a McDonald's magyarországi, ausztriai és szlovéniai éttermeinek kizárólagos salátabeszállítója, és a magyar retail piacon meghatározó szerepet tölt be az elmúlt 20 év munkájának eredményeképpen. 2011-ben termékeink több mint 50 százaléka került exportra. − Retail forgalmunknak egyelőre 20 százalékát teszi ki az osztrák piac, ugyanakkor ez az a terület, amely értékesítés szempontjából a legnagyobb növekedés lehetőségét rejti magában. Termékeinkkel, gyártástechnológiai és minőségbiztosítási rendszerünkkel eddig is kielégítettük nemzetközi partnereink szigorú igényeit, a további növekedéshez értékesítési/háttér szervezetünket kell erősíteni és termékkínálatunkat tovább szélesíteni. Az eisberg-csoport olasz értékesítési és marketingigazgatójának kinevezése és a februári stratégiai együttműködés aláírása Olaszország egyik vezető salátagyártójával, a SAB Ortofrutta céggel a fenti célok megvalósítását segíti elő − hangsúlyozta az ügyvezető.