A magyarországi jégkrémpiac forgalma a három évvel ezelőtti 10 milliárd forintról legfeljebb 14 milliárd forintra nőtt a múlt évben, idén pedig szakértők és piaci szereplők szerint 1 milliárd körüli növekedés várható. Az egy főre jutó fogyasztás a három évvel ezelőtti 2-2,5 literről tavaly csekély mértékben növekedett, s némi emelkedés már ebben az évben is érezhető. A piacnak ugyanakkor van még hová fejlődnie, mivel Csehországban 4, Lengyelországban 3,8, Németországban 8 liter, az Egyesült Államokban pedig még ennél is nagyobb az egy főre jutó fogyasztás - derül ki egy korábbi elemzésből. Az idei első félév mindenesetre kiváló volt, az áprilisi és májusi szokatlan meleg kedvezett az értékesítésnek - mondta lapunknak Bacsa Csaba, a jégkrémek magyarországi piacán mintegy 40 százalékos részesedésű Schöller-Budatej Bt. kereskedelmi vezetője. Véleménye szerint az utóbbi egy évben változott a kereskedelem struktúrája, a hipermarketekben való értékesítés növekedésével előtérbe kerültek a nagyobb, családi kiszerelések, ugyanakkor az úgynevezett impulzustermékek - azaz a kisebb, pálcikás nyalnivalók - aránya még mindig 50 százalék. Az utóbbi termékeket a Schöller mellett Magyarországon főként a Unilever Magyarország Kft. gyártja. A Unilever teljes jégkrémpiaci aránya - az ACNielsen Hungary elemzése szerint - 40 százaléknál nagyobb (szakértők szerint 45 százalék), így piacvezető. A piackutató cég adatai szerint a belföldi jégkrémforgalom fele a Unilever által gyártott Eskimo-termékekből áll. A vendéglői piacon az Eskimo részesedése a legnagyobb, 55 százalék - közölte lapunkkal a Unilever Eskimo-részlegének üzletágvezetője, Kobelrausch György. Az országban összesen 15-16 ezer helyen árulnak Schöller-termékeket, míg Eskimo-jégkrém 10 ezer helyen kapható. A jégkrémpiac erőteljesen fejlődő kisebb szereplője a Motta Kereskedelmi és Szolgáltató Bt. és a magyar családi vállalkozás tulajdonában lévő Baldauf és Társa Élelmiszeripari és Kereskedelmi Kft. A két cég viszonylag kedvező árfekvésű, főleg családi kiszerelésű termékeket készít. A magyarországi gyártással nem rendelkező Nestlé importálja saját termékeik Európából, s rajta kívül is van még néhány kisebb, a piacon elenyésző részesedésű importőr cég. Kisebb jégkrémforgalmazó a Finomságok Fagylaltgyártó és Kereskedelmi Kft., a Kiwi Co. Vendéglátó és Cukrászipari Rt., illetve a Profi és Tesco áruházláncok saját márkáikkal. A kereskedelemben legalább 200-féle jégkrém kapható, ebből csaknem 70-70 a Schöller, illetve a Unilever terméke, míg 40-40 a Mottáé és a Baldaufé. L. L. - W. E. R. **** KERETBEN **** A német Schöller Lebensmittel GmbH tulajdonában levő Schöller-Budatej Bt. eredménye tavaly 200 milliós nyereségből csaknem ugyanekkora veszteségbe fordult - derül ki a jégkrémgyártó adataiból. (A piacvezető Unilever nem közölte lapunkkal Eskimo részlegének adatait.) A bt. tavaly 7 millió liter jégkrémet termelt, idén 8 millió liter előállítását tervezi - tudta meg lapunk Fodor Bélánétól, a Schöller Bt. PR-menedzserétől. Tavalyi nettó árbevételük 4,991 milliárd forintra nőtt. A Schöller 1500-1800 vendéglőben értékesíti jégkrémeit, ez az összes értékesítésüknek hozzávetőleg 10 százaléka - tudtuk meg a PR-menedzsertől. A Schöller konszern a Südzucker-csoporthoz tartozik. Ennek tagja a jégkrémet és mélyhűtött termékeket értékesítő Family Frost is. Az áruit 195 autóval értékesítő társaság tavalyi árbevétele - a mélyhűtött termékekkel együtt - 5 milliárd forint volt. A német Schöller Lebensmittel GmbH tulajdonában levő Schöller-Budatej Bt. eredménye tavaly 200 milliós nyereségből csaknem ugyanekkora veszteségbe fordult - derül ki a jégkrémgyártó adataiból. (A piacvezető Unilever nem közölte lapunkkal Eskimo részlegének adatait.) A bt. tavaly 7 millió liter jégkrémet termelt, idén 8 millió liter előállítását tervezi - tudta meg lapunk Fodor Bélánétól, a Schöller Bt. PR-menedzserétől. Tavalyi nettó árbevételük 4,991 milliárd forintra nőtt. A Schöller 1500-1800 vendéglőben értékesíti jégkrémeit, ez az összes értékesítésüknek hozzávetőleg 10 százaléka - tudtuk meg a PR-menedzsertől. A Schöller konszern a Südzucker-csoporthoz tartozik. Ennek tagja a jégkrémet és mélyhűtött termékeket értékesítő Family Frost is. Az áruit 195 autóval értékesítő társaság tavalyi árbevétele - a mélyhűtött termékekkel együtt - 5 milliárd forint volt. A GfK Hungária Piackutató jégkrémfogyasztásról készült legutóbbi felmérése szerint a jégkrémet még mindig kevésbé kedvelik, mint a fagylaltot. A jégkrém ugyanolyan arányban népszerű a nők és a férfiak között, az életkor növekedésével azonban kedveltsége csökken. A 15-19 évesek 81, míg a 60 évesnél idősebbeknek csupán a 25 százaléka szereti; ugyanez a mutató a fagylaltnál 83, illetve 35 százalék. Míg a 2 ezernél kevesebb lakosú falvakban csak heti 0,3, az 50 ezernél több lakosú városokban 0,7 az átlagos fogyasztási gyakoriság hetente.