Magyarország lemaradt a rollerek a szabályozásban, és amíg az új KRESZ életbe nem lép, addig az elektromos rollerek közlekedése sok tekintetben jogi szürkezónában marad. Herpy Miklós közlekedési jogász szerint a rollerek gépi meghajtású járműnek számítanak, így ittas vezetésért az azt használó személy ugyanúgy büntethető, mint autó vagy motor esetében, ugyanakkor a közlekedési szabályaik nincsenek pontosan meghatározva.
Emiatt pedig rengeteg balesetet okoznak e-rollerrel.
„A Budapesti Dr. Manninger Jenő Baleseti Központ idegsebészeti munkacsoportja 2022-ben, hét hónapon keresztül gyűjtötte és elemezte a kórházba érkező kerékpáros és rolleres sérültek adatait. Mintegy 1553-an szenvedtek kétkerekű járműves balesetet. A legtöbb sérült (1115) kerékpározott, 296-an e-rollereztek, és 142-en mechanikus rollert hajtottak. Azaz minden ötödik sérült e-rolleres volt. Azóta pedig tovább emelkedett a rolleresek száma, így a sérüléseké is”
– áll az intézmény közleményében, amelyet az Indexnek küldött a témában.
Míg a kerékpáros sérülteknek csak négy százaléka, a rolleresek hat százaléka, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka, azaz több mint negyede volt ittas. Az e-rolleresek több mint fele az éjszakai órákban szenvedett balesetet. Leggyakrabban kulcscsont-, boka-, alkar- és csuklótáji törést szenvednek a rollerrel közlekedők, de a kátyúkon vagy útpadkán való elakadás miatt gyakran előfordul arc- és koponyasérülés is.
Ezek a sérülések is jobban „megúszhatóvá” válhatnának, ha viselnének a vezetők védőfelszerelést, elsősorban bukósisakot, de a könyök és térdvédő, valamint a testfelszínt takaró ruházat is nagyban segít abban, hogy a horzsolásos sérüléseket minimalizálja.
Sorra lépnek fel a nagyvárosok a járművek ellen:
- Párizs: A szavazók 90 százaléka a bérelhető e-rollerek betiltása mellett döntött 2023-ban.
- Prága: 2026 januárjától a közösségi e-rollerek végleg eltűnnek a város utcáiról.
- Koppenhága: 2020-ban bevezette a tiltást, majd 2021-ben szigorúbb szabályokkal újra engedélyezte azokat.
- Barcelona: 2016 óta részlegesen korlátozzák az e-rollerek használatát.
- Budapest: 2018 júliusától a belvárosi területeken (pl. a bel-budai részeken) korlátozták vagy kitiltották az elektromos járműveket, beleértve az e-rollereket is.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Éjszakai riadó a NATO-határon: orosz gépek emelkedtek a levegőbe, ez okozta a pánikot
Amerika és Ukrajna bekeményített: felszólították Putyint, hogy végre lépjen a béke ügyében
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére
Lesújtó hír jött: 60 ezres nyugdíjra is alig számíthat, aki így adózik
Kötelező herevizsgálat, háborús jövőkép: történelmi döntés a hadsereg bővítéséről
Hol az örvény vége? Becsődölt egy újabb autóipari beszállító
Nincstelenül halt meg az egyik leggazdagabb magyar
Árpád fejedelem útja: 88 km/h-s gyorshajtót is rögzítettek a traffiboxok