Van és nincs is a vasúti pályák működtetésére hivatott, a MÁV-tól teljesen elkülönített társaság, amit az unió várna el az érintettektől. A folyamat Magyarországon sem teljesedett be, bár több országhoz képest előrébb járunk: például Németországban és Franciaországban is megrekedt az átalakítás. Ráadásul az unióban egy új irányelv van készülőben, ami ezt a folyamatot is befolyásolja.
A személyszállító MÁV-Start Zrt. január 1-jén magába olvasztotta a vontatási tevékenységet végző MÁV-Trakció Zrt.-t és a járműkarbantartó MÁV-Gépészet Zrt.-t., az új cég dolgozóinak létszáma 15 ezer fő. Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója egy tavaly októberi konferencián azt jelezte, hogy a pályaműködtetés kiszervezéséhez még nincs meg minden felhatalmazása a vasúttársaságnak, így ez a szintén 15-16 ezer főt foglalkoztató vállalat 2014-ben jöhet létre.
E téren eddig annyi történt, hogy megalapították az NVP Zrt.-t mint önálló vasúti pályaműködtető társaságot, amelynek létrehozása az unó szabályrendszere alapján vált szükségessé. Az EU célja a vasúti szektor egyes résztvevőinek − infrastruktúra-, pályaműködtetés, személyszállítás, áruszállítás, vasúttársaságok − elkülönítésével a vasúti piac liberalizációjának fokozatos megvalósítása, ezzel a versenyképesség növelése.
Magyarországon a 2005-ben kezdődött folyamat eredményeként megalakult a MÁV Zrt.-től szervezetileg független közszolgáltató társaság, a MÁV-Start Zrt., elkülönült az áruszállító társaság (a privatizációig MÁV-Cargo Zrt.), valamint arra tekintettel, hogy a MÁV Zrt. nem független pályaműködtetőként látja el infrastruktúra-működtetői feladatait, az állami tulajdonú vasúti pályahálózat kapacitását elosztó szervezetet is létrehozták (VPE Kft.). A folyamat következő lépése a vállalkozó vasúttársaságoktól szervezetileg független, jogilag önálló pályaműködtető társaság megalakítása, amelynek előkészítését a MÁV Zrt. 2012-ben megkezdte. Időközben tehát bejegyezték az NVP Zrt.-t, és a pályavasút-üzemeltetés egy ideje már a MÁV Zrt.-től külön szervezeti egységként, könyvvitelileg is elválasztva működik. A folyamat befejező lépése pedig az lenne, hogy a tevékenység, illetve az említett 15-16 ezer fő átkerüljön az NVP Zrt.-hez.
Csakhogy időközben új szelek fújnak az Európai Unióban: napirenden van a 4. vasúti csomag elfogadása, amelynek a vasúti irányítási rendszer újraszabályozása is tárgyát képezi. Magyarországnak 2015. június 16-áig kell átültetnie jogrendszerébe az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló uniós irányelvet, amelynek tartalma szintén hatással van a vasúti irányítási struktúrára, ezen belül a pályaműködtetés feltételrendszerére. Az NVP Zrt. működésének megindításáról a jogalkotási folyamat befejezését követően, annak függvényében születhet döntés − tájékoztatta a Napi Gazdaságot a MÁV Zrt.
Szerző: Diószegi József