Ez elsőre logikusnak tűnhet, de valójában nagyon rossz irány – ezt írta Facebook-posztjában a Tisza Párt egészségügyi szakpolitikusa arról, hogy Pintér Sándor kijelentette: „ha a beteg lefoglal egy időpontot, kötelessége megjelenni – miért ne lehetne szankcionálni, aki feltartja a rendelést?”
Hegedűs Zsolt szerint persze gond a meg nem jelenés, de a probléma általában nem a betegek fegyelmezetlenségéből fakad, hanem a rendszer elégtelen működéséből.
„Sokan azért nem jutnak el időpontra, mert például:
- nincs tömegközlekedés vagy kísérő,
- romlik az állapotuk közben,
- párhuzamos vizsgálatra várnak,
- idős, túlterhelt vagy szorong és egyszerűen elfelejti.”
Hozzáteszi, közben az is igaz, hogy időpontra érkezve is gyakran órákat kell várni. Ez nem a beteg hibája. Ez szervezési és kapacitás-probléma.
Hegedűs Zsolt szerint
Az orvos felsorolja, mit tesznek a fejlett egészségügyi rendszerek ebben a helyzetben:
- automatikus telefon/ SMS / app értesítés a vizsgálat előtt
- egy kattintásos lemondás, akár aznap
- várólista, ami automatikusan betölti a felszabadult helyet
- Nem rendészeti eszközökkel működtetnek egészségügyet.
- Az egészségügy bizalomra épül.
- A beteg nem „alárendeltje” az ellátónak, hanem a legfontosabb résztvevője.
Szerinte egy ágazati irányítónak eszébe sem juthatna, hogy a beteget büntesse, hanem az, hogy tegye könnyűvé, emberivé és átláthatóvá az ellátást.