Múlt hét kedden megérkezett a BKV Vasúti Járműjavító Kft. Fehér úti telephelyére a nyolcadik CAF-villamos. Az első hét járművet októbertől ütemezetten szállította Budapestre a spanyol gyártó, ám a villamosok csak a próbafutásokat és a vizsgáztatásokat követően idén tavasszal kerültek a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tulajdonába. A szállítói szerződés értelmében havonta érkezik újabb és újabb alacsony padlós villamos.

A BKK 2022 novemberében 20 rövid, majd 2023 márciusában 26 rövid és 5 hosszú, összesen 51 darab CAF szerelvényt rendelt meg egy korábbi szerződés opciós tételének lehívásával, kedvezőbb árfolyamon. Az új szerelvények forgalomba állításával 40 százalékra emelkedhetne a korszerű kötöttpályás járművek aránya Budapesten.

A Népszava azonban most azt írja:

kérdés, vajon a CAF teljesíti-e a megrendelést, mivel a BKK nem tud fizetni, mert a BKK által megrendelt félszáz új villamos beszerzésére szánt uniós források egyre inkább elérhetetlenné válnak.

A teljes projekt várható költsége, amely magában foglalja a villamosok közlekedéséhez és a kocsiszíni kiszolgáláshoz szükséges infrastruktúrát, összesen 96,4 milliárd forintra rúg. Eredetileg a BKK azt tervezte, hogy a villamosok árának csupán 0,56 százalékát kell önerőből finanszíroznia, míg a többi részt uniós forrásból biztosítják. A projekt ugyanis az IKOP (Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program) keretében indult, és a kormány előzetesen biztosította a 30 százalékos előleg kifizetését az EU támogatásával.

Azonban a kormány nem kötötte meg a szükséges uniós támogatási szerződéseket, így Budapest nem tudja finanszírozni a projektet. Ha a projekt finanszírozása meghiúsul, akkor fennáll annak a veszélye, hogy a már átutalt 30 százalékos előleget is vissza kell fizetni az EU-nak.

A kifizetetlen számlák összege már 11,5 millió euróra (jelenlegi árfolyamon 4,65 milliárd forintra) rúg, és minden egyes leszállított villamossal ütemesen emelkedik. Minden rövid járművel 2,35 millió euróval, míg a hosszú villamosok esetében 3,64 millió euróval nő a tartozás.

A lap szerint az Orbán-kormány egymás után inkasszózza az idei 89 milliárd forintos szolidaritási hozzájárulás részleteit. A budapesti kassza több mint üres, húsvétkor már mínusz 31 milliárd forintos tartozás halmozódott fel a fővárosi önkormányzati számlán.

A Magyar Közlönyben néhány napja megjelent Éves Fejlesztési Keret (ÉFK) listája, amely azokat a projekteket tartalmazza, amelyekre kifizethetőek uniós források. A fővárosi villamosbeszerzés nincs rajta, holott az IKOP Plusz keretben elméletileg lenne pénz, a keret felét még nem használták fel.

A BKK folyamatosan egyeztet az Irányító Hatósággal, az illetékes minisztériumokkal, és a CAF-fal is. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója több ízben írásban kérte a döntéshozóktól a helyzet sürgős megoldását, míg Karácsony Gergely főpolgármester a miniszterelnöktől kérte a kormány beavatkozását.