Literenként 4,2 forinttal lehetne drágább az üzemanyag a kutakon, ha a kormány a Nemzetgazdasági Minisztérium által kidolgozott Zöldautó Költségvetés Alap (ZKA) felállításával elindítana és finanszírozna egy roncsautóprogramot. A szaktárcánál kidolgozott elképzelések nettó 3 forintos "pántlikázott" jövedékiadó-emeléssel teremtenének forrást a több mint 12 éves átlagéletkorú autópark fiatalításához, a piac élénkítéséhez. A GKI Energiakutató szakértői ezt az elképzelést, valamint a nemzetközi autócsere-programok tapasztalatait figyelembe véve több forgatókönyvet is kidolgoztak.
Az elképzelések közös jellemzője, hogy azok, akik a legalább 11 éves, még forgalomban lévő autójukat bontásra leadják, több százezer forint állami és hasonló nagyságú kereskedői támogatással vásárolhatnának új vagy néhány éves fiatal használt gépkocsit. A többletvásárlásokból költségvetési bevétel is keletkezne (regisztrációs adó, áfa, vagyonátruházási illeték), az egyenleg azonban mindegyik forgatókönyvnél vaskosan negatív − ennek fedezésére szolgálna a ZKA. Államigazgatási és iparági forrásokból azonban a Napi Gazdaság úgy értesült, egyelőre nincs napirenden sem az állami autócsere-program, sem a jövedéki adó ezzel indokolt emelése.
Lapunk elkérte az NGM-től a ZKA-ról szóló anyagot és több kérdést is feltettünk egy esetleges roncsautóprogram elindításának esélyeiről, ám a minisztérium mindössze annyit reagált, hogy a szaktárca "egyelőre vizsgálja a környezetbarát gépjárművek elterjedését elősegítő kormányzati intézkedések bevezetésének lehetőségeit". A Közlekedéstudományi Intézetnél és a GKI Energiakutatónál is jelezték: ők látták az anyagot, de nem adhatják ki.
Nem hivatalos forrásból ugyanakkor megtudtuk, az NGM belgazdaságért felelős helyettes államtitkársága 2011 decemberében dolgozott ki egy, a közlekedés zöldítését szolgáló anyagot, egytucatnyi javaslattal, a jogosítványra aspirálók takarékos vezetésre tanításától kezdve a közösségi közlekedés propagálásáig. A javaslatok között csak egy a ZKA, amely önmagában nem tekinthető roncsautóprogramnak, legfeljebb az autócsere esetleges forrásának. Az anyag a jövedéki adó emeléséből 6,5 milliárd forint forrással kalkulál.
A GKI Energiakutató rövid távú, egy-, legfeljebb kétéves időszakot felölelő programja szerint az új gépkocsikhoz 500 ezer, az 1−4 éves használtakhoz 350 ezer forint lenne az állami apanázs, amit a kereskedői támogatás egészítene ki. A nemzetközi tapasztalatok alapján azonban a roncsautóprogramok generálta vásárlásoknak csak 17 százaléka tekinthető valódi többletnek, tehát 83 százalék az ösztönzéstől függetlenül is vett volna autót. A 20 ezer autóra kifizetett állami támogatással számoló forgatókönyv 7,26 milliárd forintos negatív egyenleggel kalkulál, erre nyújthatna fedezetet a ZKA, amely a 2011-es üzemanyag-fogyasztási adatok alapján évi 8,64 milliárd forinttal gazdálkodhatna.