Az évtized végén világszerte forgalomba helyezett 110 millió autó több mint tíz százaléka, 12 millió gépkocsi rendelkezhet elektromos hajtásrendszerrel, a növekedés pedig a 2020-as évtizedben meredeken emelkedik majd − mondta Bernd Bohr, a Bosch Automotive Group elnöke a társaság németországi Boxbergben rendezett autótechnikai bemutatóján. A Bosch ilyen irányú fejlesztéseinek középpontjában ezért olyan lítiumion-akkumulátorok állnak, amelyek legalább kétszeresére növelik az árammal hajtott autók jelenlegi technológia által lehetővé tett hatótávját, ráadásul mindezt feleakkora kilowattórára vetített fajlagos költségszint mellett − Bohr szerint ez lehet a leghatásosabb ösztönző az e-mobilitás terjesztésére. A világszerte mind szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások megjelenése várható az évtized során, a legkeményebb szabályok pedig éppen Európában várhatók, 2020-ban az új járműflották kilométerenként mért károsanyag-kibocsátása nem haladhatja meg a 95 grammot. A teljesítéshez pedig minél nagyobb méretű egy-egy autó, annál nagyobb mértékben kell elektromossá alakítani a hajtásrendszerét, e modelleket az évtized végéig nagyobb teljesítményű hajtásrendszerekké kell fejleszteni − tette hozzá Bohr.

Kép: Napi Gazdaság, Ádám Viktor

A Bosch hétpontos fejlesztési programja szerint 2020-ra a tavalyi szinthez képest mindegy ötödével kell csökkenteni a dízel- és benzinmotorok üzemanyag-fogyasztását − ennek kiemelt eszköze pedig a "downsizing", vagyis a turbófeltöltővel tervezett, kisebb hengerűrtartalmú erőforrások előtérbe helyezése. A fogyasztás ötszázalékos csökkentését hozhatja a manuális sebességváltók automatizálása (például az eClutch technológia révén, amely azonnal kiemel, amint a vezető nem gyorsít), illetve a jelenleg is használt start-stop rendszerek szabadonfutó-asszisztenssé fejlesztése (autópálya-körülmények között ez 15 százalékos üzemanyag-megtakarítást is hozhat). A gyártó emellett a jövő év végén már 30 olyan megrendelésen dolgozik majd, amely a hajtásrendszerek elektromossá alakításához kapcsolódik. A Bosch és az Opel közös felmérése szerint az elektromos autót kipróbálók körében a gépkocsi méretével arányosan erősödik az elektromos mobilitás miatti többletfizetési hajlandóság, azaz különösen a nagyméretű járművek vezetői méltányolták a pusztán árammeghajtású városi közlekedés lehetőségét, ami egyértelmű jelzés a hálózatról tölthető (plug-in) hibridek mellett. Az elektromos autózás egyelőre egyfajta befektetés a jövőbe, a Bosch évi 400 millió eurót költ ilyen fejlesztésekre.

Ugyanakkor a belső égésű motorokban is vannak még lehetőségek, az elnök szerint a földgázmeghajtás ebből a szempontból az "alternatív hajtások alternatívája" lehet, a jelenlegi adatok szerint − az Egyesült Államok nem hagyományos gázkészleteit is figyelembe véve − ez az energiaforrás az olajnál nagyobb mennyiségben áll rendelkezésre. A folyékonyföldgáz-üzemű (cng) motorok a benzinmeghajtásúaknál mintegy negyedével kevesebb széndioxidot bocsátanak ki, a cng-s járművek piaca pedig az elmúlt évtizedben − nyilván alacsony bázisról − évi 25 százalékkal bővült, jelenleg mintegy 15 millió ilyen autó közlekedik világszerte. Németországban közel ezer cng-t kínáló kút található, és az autógyárak is mind nagyobb hangsúlyt fektetnek e meghajtás fejlesztésére. Az itthoninál magasabb német üzemanyagárak mellett évi 7 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett már megtérül a cng-s hajtás többletköltsége. A 2012-es adatok szerint a sűrített földgázzal hajtott járművek 60 százaléka az ázsiai csendes-óceáni térségben közlekedik, Dél-Amerika részaránya 31, Európáé 7, Észak-Amerikáé és Afrikáé pedig 1-1 százalék.

Hajtásrendszerek részaránya (százalék)
20122013*2020*
Belső égésű
97,896,489,3
Hibrid (hagyományos és plug-in)
2,12,98,5
Elektromos0,10,72,2
*becslés
Forrás: Bosch, Napi Gazdaság-számítás