„Minél több forrást és útvonalat tud a Mol behozni a régióba a kőolaj számára, annál többet tud tenni az ellátásbiztonság érdekében” – mondta a napokban Bacsa György a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója az Argusnak. A vezető szerint
„a közép-európai régiónak mindig készen kell állnia minden forgatókönyvre, mivel a történelem már sokszor megmutatta, hogy a perifériás régiók lehetnek a hatalmi játszmák vesztesei. Jelen állás szerint azonban ezúttal nem Közép-Európa lesz a vesztes periféria, hanem maga az Európai Unió.”
Bacsa György szerint az egyik lehetséges alternatíva az, ha a régió
a nyersanyagot a Fekete-tenger felől hozza be,
először az Ukrajnán áthaladó Odessa–Brodi vezetéken keresztül, majd a Barátság-kőolajvezeték déli ágán folytatva. Azonban ezen az útvonalon jelenleg lehetetlen az import, a háború miatt Oroszország és Ukrajna között, bár Kijev 2024-ben felvetette ennek lehetőségét. A Kaszpi-térségből származó kőolaj Közép-Európába történő szállításának ötletét először az 1990-es évek közepén javasolták, de az elképzelés nem valósult meg, mivel az akkori szállítási költségek mellett nem tudta volna felvenni a versenyt az orosz Urál típusú kőolajjal.
A Mol számára a másik lehetőség
a kazah kőolaj importja a Barátság vezetéken keresztül,
a vállalat tárgyalásokat folytat erről a kazah állami beszállítóval, a KazMunayGazzal – mondta Bacsa. Magyarország ezen kívül
a kazah csővezetékes kőolajat továbbíthatná Szerbia 96 ezer hordó/nap kapacitású pancsovai finomítójába
egy, 2028-ra tervezett összekötő vezetéken keresztül – tette hozzá. Kazahsztán azt tervezi, hogy idén tesztelést hajt végre a Magyarországra irányuló csővezetékes szállításokról – közölte az ország energiaügyi minisztériuma februárban. Jelenleg már szállít kőolajat Németországba a Barátság vezeték északi ágán keresztül.
A Mol tehát – figyelve a turbulens világpolitikai eseményeket – keresi az alternatívákat, de többször egyértelművé tette azt is: bár 2026 végére szeretné elérni a 100 százalékos technológiai rugalmasságot finomítóiban, ezután sem szeretne lemondani az orosz olajról, hiszen a cél az, hogy minél több ellátási útvonalat kiépítsen, és ezzel erősítse a régió tárgyalási pozícióját. Ha a Barátság-vezetéket lecserélné az Adria-vezetékre, akkor még inkább kiszolgáltatottá válna a vezeték horvátországi szakaszát üzemeltető Janafnak.
„Nemcsak felelőtlenség, hanem végzetes stratégiai hiba is lenne egy kiszolgáltatott helyzetben lévő, tengerparttal nem rendelkező régió számára, ha lemondana egy kiváló minőségű nyersanyagról és ellátási útvonalról”
– mondta Bacsa, aki aláhúzta azt is: a Mol már évek óta hosszú távú megállapodásra törekszik a Janaffal, de 2022 vége óta csak rövid távú szerződéseket tudott kötni a horvát céggel. Bacsa szerint a Janaf „teljesen visszaél a régió kiszolgáltatottságával”, és „az ukrán-orosz háború kitörése után, amint lehetett, majdnem megduplázta a tarifát”.
Érdemes felidézni, hogy Bacsa György Money Talks konferencián is felszólalt. Itt annak adott hangot, hogy a hagyományos üzletágaikban Közép-Kelet-Európában nagyvállalattá tudtak válni, a 2000-es évek az európai ipar fénykora volt. Az előző évtized végén kapott ez egy gellert, amikor elkezdett mindenki bezárkózni, majd jött a Covid, ezzel véget ért ez az aranykor.
Szerinte visszatértünk egy imperialista logikához a szabadkereskedelem helyett. Az alkalmazkodóképesség kiemelten fontos, de egy valamihez nem lehet alkalmazkodni: a teljes lezáráshoz és tilalomhoz. „Az elmúlt két hétben felgyorsult a világ, az elmúlt öt év csak felkészülés volt erre” – mondta Bacsa György, akivel korábban podcastet is felvettünk, ezt az alábbi linken érhetik el.
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!